SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka społeczna |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PEDD- PROS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Pomoc społeczna i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna
Problematyka wykładów:
Powstawanie i rozwój zachowań aspołecznych oraz mechanizmy psychospołeczne.
Biopsychiczne i środowiskowe uwarunkowania nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Rola diagnozy w pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie.
System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie.
Istota profilaktyki społecznej - koncepcje i definicje.
Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w profilaktyce.
Modele profilaktyki. Poziomy i strategie profilaktyczne.
Zasady konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych. Analiza standaryzowanych programów profilaktycznych.
Problematyka ćwiczeń:
Istota niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Diagnoza dziecka niedostosowanego społecznie.
Obszary działań profilaktycznych w szkole:
Dyskusja grupowa, analiza tekstów, analiza wybranych przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach (m.in. prezentowanie własnych podglądów formułowanych na podstawie literatury przedmiotu); test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi. Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.
Ocena końcowa: średnia ocen z ćwiczeń.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). Ocenie poddawana jest też postawa studenta wobec przedmiotu.
1. Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.
2. Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice 2013.
3. Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (red.). Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży. Warszawa 2018.
4. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
5. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.
1. Maisto S.A., Galizio M., Connors G.J., Uzależnienia, Zażywanie i nadużywanie, Warszawa 2000.
2. Jędrzejko M. (red.). Człowiek wobec uzależnień. Poznań 2010.
3. Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.
4. Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.
5. Olweus D., Limber S. P., Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, 2010, 80.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 17:04)