SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kulturowe podstawy edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kulturowe podstawy edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-KPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Bartkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

Pojęcie kultury. Istotne cechy zjawisk kulturowych. Płaszczyzny zjawisk kulturowych. Typologie kultury. Kultura popularna jako obszar edukacji kulturalnej. Człowiek jako istota kulturowa.

Kultura a edukacja. Istota kultury edukacji/szkoły.

Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej; elementy, typologie, wymiary poziomy, uwarunkowania.

Klimat szkoły; elementy, typologie. Klimat klasy.

Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły i klimatu klasy.

Kultura a klimat instytucji edukacyjnej.

Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów.

Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku.

Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności.

Dynamika kultury szkoły. Projektowanie procesu zmian.

Kultury oporu w szkole.

Koncepcja szkoły jako instutucji uczącej się.

Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy, interakcyjny. Dyskusja, warsztaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń- przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów na określony temat (w stałych grupach zadaniowych) i aktywność na zajęciach. Kryteria oceny: uwzględnienie zaproponowanych zagadnień i literatury, dobór własnych zagadnień i literatury, innowacyjność, twórczość- 35 %; ocena samodzielnie zrealizowanych przez grupę zadaniową warsztatów ( kryteria oceny: przemienność aktywności, tempa pracy, form organizacyjnych: interakcja z grupą, dyskusja, zadania dla grupy- 30%); ocena aktywnego udziału w zajęciach - 30%.

Egzamin w formie pisemnej w postaci pytań otwartych. 

Ocena końcowa jest średnią ocen z ćwiczeń i z egzaminu. 

Literatura podstawowa

1.  B. Adrjan. kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Impuls, Kraków 2011.

2. J. Bielecka - Prus, Transmisja kultury w rodzinie i szkole, PWN, Warszawa 2010.

3. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006.

4. M. Czerepaniak-Walczak, Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007.

5. W Jakubowski, Edukacja w świecie kultury popularnej, Impuls, 2011.

6. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Impuls, Kraków 2010.

7. E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2012.

8. I. Nowosad, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.

9. D. Tuohy, Dusza szkoły, PWN, Warszawa 2002.

10. W. Śliwerski, Klinika szkolnej demokracji. Impuls 2008.

11. Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer.

12. W. Żłobicki, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Impuls, Kraków 2002.

13. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Edyta Bartkowiak (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 12:47)