SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kulturowe podstawy edukacji |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPWM-KPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy o instytucjach edukacyjnych jako organizacjach, w których odzwierciedla się to, co niesie ich otoczenie, a więc zjawiska i procesy pochodzące z zewnątrz, ale też organizacjach, które stanowią określony zespół wartości, tradycji, dążeń, przekonań, postaw, które są ich istotą i jednocześnie decydują o ich społecznym klimacie, a co za tym idzie – warunkach i relacjach w niej doświadczanych, a więc tym, co jest wewnątrz. procesach i mechanizmach
Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną
Pojęcie kultury. Istotne cechy zjawisk kulturowych. Płaszczyzny zjawisk kulturowych. Typologie kultury. Kultura popularna jako obszar edukacji kulturalnej. Człowiek jako istota kulturowa.
Kultura a edukacja. Istota kultury edukacji/szkoły.
Kultura organizacyjna szkoły/instytucji edukacyjnej; elementy, typologie, wymiary poziomy, uwarunkowania.
Klimat szkoły; elementy, typologie. Klimat klasy.
Różnorodność podejść badawczych w poznawaniu kultury edukacji/szkoły i klimatu klasy.
Kultura a klimat instytucji edukacyjnej.
Program ukryty edukacji – rozpoznawanie elementów, analizowanie mechanizmów.
Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej / grupie / szkole / placówce edukacyjnej / lokalnym środowisku.
Procesy emancypacji w edukacyjnej codzienności.
Dynamika kultury szkoły. Projektowanie procesu zmian.
Kultury oporu w szkole.
Koncepcja szkoły jako instutucji uczącej się.
Opis, analiza, interpretacja zdarzeń z życia szkolnej codzienności (w różnych wymiarach).
Wykład konwencjonalny, problemowy, interakcyjny. Dyskusja, warsztaty.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń- przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów na określony temat (w stałych grupach zadaniowych) i aktywność na zajęciach. Kryteria oceny: uwzględnienie zaproponowanych zagadnień i literatury, dobór własnych zagadnień i literatury, innowacyjność, twórczość- 35 %; ocena samodzielnie zrealizowanych przez grupę zadaniową warsztatów ( kryteria oceny: przemienność aktywności, tempa pracy, form organizacyjnych: interakcja z grupą, dyskusja, zadania dla grupy- 30%); ocena aktywnego udziału w zajęciach - 30%.
Egzamin w formie pisemnej w postaci pytań otwartych.
Ocena końcowa jest średnią ocen z ćwiczeń i z egzaminu.
1. B. Adrjan. kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Impuls, Kraków 2011.
2. J. Bielecka - Prus, Transmisja kultury w rodzinie i szkole, PWN, Warszawa 2010.
3. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006.
4. M. Czerepaniak-Walczak, Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007.
5. W Jakubowski, Edukacja w świecie kultury popularnej, Impuls, 2011.
6. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Impuls, Kraków 2010.
7. E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2012.
8. I. Nowosad, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
9. D. Tuohy, Dusza szkoły, PWN, Warszawa 2002.
10. W. Śliwerski, Klinika szkolnej demokracji. Impuls 2008.
11. Wszystkie lektury z serii Kultura szkoły, Wyd. Wolters Kluwer.
12. W. Żłobicki, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Impuls, Kraków 2002.
13. Literatura wybrana przez studentkę/studenta
Zmodyfikowane przez dr Edyta Bartkowiak (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 12:47)