SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

WM5: Zarządzanie konfliktem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu WM5: Zarządzanie konfliktem
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD- MZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

ukazanie słuchaczom istoty konfliktu i jego rodzajów. Wskazanie czynników powodujących występowanie sytuacji konfliktowych, poznanie własnych reakcji i zachowań w sytuacjach konfliktowych oraz pokazanie, w jaki sposób asertywnie i rozwojowo wykorzystać konflikt w kontaktach interpersonalnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat psychologii społecznej 

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie konfliktu
  2. Rodzaje i źródła konfliktów 
  3. Sposoby reagowania na sytuacje konfliktowe
  4. Współczesne metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych 
  5. Asertywne i twórcze wykorzystywanie konfliktu do pracy z grupą
  6. Czynniki zniekszatałcające postrzeganie sytuacji konfliktowych 
  7. Idea NFC 

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pogadanka, metoda projektu,  metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach,  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie w formie przeprowadzonej przez studenta studium przypadku   W ocenie studium brane są pod uwagę następujące elementy: rozpoznanie rodzaju konfliktu, zdiagnozowanie przyczyn konfliktu zaproponowanie metod rozwiązania konfliktu Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych uzyskanych z prowadzonej rozmowy coachingowej (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Borecka-Biernat Danuta Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej : wybrane kwestie / red. nauk. Danuta Borecka-Biernat, Małgorzata Cywińska. – Warszawa : Difin, 2015
  2. Borecka-Biernat Danuta Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych / Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek, Agata Woźniak-Krakowian. – Warszawa : Difin, 2018.
  3. Kaźmierczak Monika Mediacja rodzinna : praktyczny poradnik / Monika Kaźmierczak, Janusz Kaźmierczak. – Warszawa : Difin, 2015.

Literatura uzupełniająca

Lakis J. Kultura konfliktu w organizacjach. „Optimum. Studia Ekonomiczne" 2013,3 

Berendt J.  Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli / Joanna Berendt, Paulina Orbitowska-Fernandez, Magdalena Sendor. – Warszawa : CoJaNaTo, 2019

Gaschler Frank i Gundi Sen żyrafy : empatyczna komunikacja z dziećmi : projekt Porozumienia bez Przemocy dla przedszkoli / Frank i Gundi Gaschler ; z języka niemieckiego przełożyła Marlena Szczypta ; scenariusze Tatiana Bergier, Magdalena Cholewa, Marlena Szczypta. – Poznań : Dialogue Unlimited Agnieszka Pietlicka, 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 18:45)