SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-DLCP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi czynności prymarnych 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii człowieka

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Anatomia układu ustno-twarzowego. Fizjologia układu – funkcje prymarne (pozycja spoczynkowa i ustna faza połykania).

2.     Rozwój funkcji prymarnych.

3.     Biomechaniczne wzorce ruchowe dla funkcji prymarnych.

4.     Patologia w przebiegu funkcji prymarnych. Przyczyny.

5.     Kompensacyjne mechanizmy w funkcjach prymarnych

6.     Współzależności funkcjonalno- morfologiczne w obrębie układu stomatognatycznego.

Ćwiczenia 

  1.  Analiza i ocena warunków anatomicznych mających wpływ na sprawność języka w artykulacji (ocena zgryzu, sprawności podniebienia miękkiego i wędzidełka języka).
  2.  Powiązanie pomiędzy wzorcami ruchowymi w funkcjach prymarnych a matrycami ruchowymi dla grup artykulacyjnych – metodyka postępowania w sprzężonym postępowaniu mioterapeutycznologopedycznym.
  3. Analiza klasyfikacji obwodowych zaburzeń mowy.
  4.  Metody wywoływania prawidłowych dźwięków mowy – analiza krytyczna
  5. Współpraca logopedy w zespole terapeutycznym: foniatra- ortodonta-laryngolog-fizjoterapeuta

Metody kształcenia

Wykład podający

projekt 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium (wiedza na temat czynnośći prymarnych, sposobów diagnozowania, zasad postępowania rehabilitacyjnego. Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ćwiczenia   zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej ocen uzyskanych przez Studenta z projektu obejmującego przygotowanie projektu z zakresu diagnozowania czynności prymarnych oraz aktywności podczas zajęć obejmującej umiejętność analizowania konsekwencji zaburzeń czynności prymarnych) Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej  z  ćwiczeń  (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

  1. PLUTA-WOJCIECHOWSKA D., ZABURZENIA CZYNNOŚCI PRYMARNYCH I ARTYKULACJI, WYD. ERGOSUM 2012
  2. RZĄDZKA M., WCZESNA DIAGNOZA I STYMULACJA LOGOPEDYCZNA NOWORODKA I NIEMOWLAKA, MATERIAŁY ZE SZKOLENIA 2018

Literatura uzupełniająca

Pluta-Wojciechowska D., Prototypowe doświadczenia orofacjalne; https://www.researchgate.net/publication/350236870_Prototypowe_doswiadczenia_orofacjalne 

Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej , nr 14/2016

Więcek S., Woś H., Grzybowska-Chlebowczyk U., Zaburzenia połykania u niemowląt;  [w:] Studia z logopedii i neurologopedii, red. I. Nowakowska Kempna, 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 07:55)