SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnostyka logopedyczna czynności prymarnych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-DLCP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi czynności prymarnych
Podstawowa wiedza z zakresu anatomii człowieka
Wykłady:
1. Anatomia układu ustno-twarzowego. Fizjologia układu – funkcje prymarne (pozycja spoczynkowa i ustna faza połykania).
2. Rozwój funkcji prymarnych.
3. Biomechaniczne wzorce ruchowe dla funkcji prymarnych.
4. Patologia w przebiegu funkcji prymarnych. Przyczyny.
5. Kompensacyjne mechanizmy w funkcjach prymarnych
6. Współzależności funkcjonalno- morfologiczne w obrębie układu stomatognatycznego.
Ćwiczenia
Wykład podający
projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium (wiedza na temat czynnośći prymarnych, sposobów diagnozowania, zasad postępowania rehabilitacyjnego. Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Ćwiczenia zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej ocen uzyskanych przez Studenta z projektu obejmującego przygotowanie projektu z zakresu diagnozowania czynności prymarnych oraz aktywności podczas zajęć obejmującej umiejętność analizowania konsekwencji zaburzeń czynności prymarnych) Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej z ćwiczeń (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pluta-Wojciechowska D., Prototypowe doświadczenia orofacjalne; https://www.researchgate.net/publication/350236870_Prototypowe_doswiadczenia_orofacjalne
Gacka E., Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej , nr 14/2016
Więcek S., Woś H., Grzybowska-Chlebowczyk U., Zaburzenia połykania u niemowląt; [w:] Studia z logopedii i neurologopedii, red. I. Nowakowska Kempna, 2012
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 07:55)