SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej
Kod przedmiotu 05.9-WO-PEDD-NPDL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grzegorz Hryniewicz
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy logopedycznej. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw logopedii  

Zakres tematyczny

1. Specyfika diagnozy logopedycznej dzieci i dorosłych.

2. Procedury i strategie postępowania logopedycznego.

3. Rodzaje testów (przesiewowe, zasadnicze, sterowane).

4. Testy rozwoju mowy u dzieci.

5. Testy sprawności językowych osób dorosłych.

6. Testy przedmiotu oceny i charakteru bodźców.

7. Rodzaje stosowanych badań.

8. Wspomagające środki i metody diagnostyczne.

9. Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych

Metody kształcenia

pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (50%) oraz sprawdzianu (50%).

Studenci otrzymujący IOS (indywidualna organizacja studiów) zgodnie z regulaminem zobowiązani są uczestniczyć we wszystkich zajęciach. 

Literatura podstawowa

  1. Czaplewska E., Milewski S., Diagnoza logopedyczna, Gdańsk 2011.
  2. Gałkowski T. (red.), Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, Lublin 1993.
  3. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych, Opole 2017.
  4. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin 2015.
  5. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  6. Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, 2015.
  7. Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia standardy postępowania logopedycznego, Lublin 2015.
  8. Milewski S., Koczorowska-Bray K. (red)., Logopedia XXI wieku. Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk 2019.
  9. Pluta-Wojciechowska D., Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Balejko A., Test nazywania. Diagnoza i terapia osób z zaburzeniami mowy, Białystok 2005.
  2. Balejko A., Kwestionariusz obrazkowy do badania mowy i prowadzenia terapii logopedycznej, Białysok 2017.
  3. Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004.
  4. Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków 2011.
  5. Chęciek M., Kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania i zarys terapii. Zmodyfikowany program psycho-fizjologicznej terapii jąkających się, Lublin 2000.
  6. Emiluta-Rozya D., Całościowe badanie legopedyczne z materiałem obazkowym, Warszawa 2013.
  7. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1996.
  8. Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kwidzyn 2015.
  9. Krzysztoszek G., Piszczek M., Logopedyczny kwestionariusz obrazkowy, Kraków 2020.
  10. Lewandowski A., Tarkowski Z., Dyzartria – wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa 1989.
  11. Nowak J.E.,  Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1993.
  12. Michalak-Widera I., Węsierska K.,  Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2019.
  13. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA. Jak zbadać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2022.
  14. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2005.
  15. Stecka E., Sprawdź jak mówię - karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Warszawa 2014.
  16. Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Komentarz i tablice, Warszawa 1982.
  17. Tarkowski Z.,  Przesiewowy test logopedyczny, Lublin 2002.
  18. Tarkowski Z.,  Test sprawności językowej, Lublin 2000.
  19. Tarkowski Z.,  Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii (diagnoza i terapie kąkania), Lublin 2001.
  20. Walencik-Topiłko A., Przesiewowe badanie mowy. Artykulacja, odbiór i nadawanie mowy, Warszawa 2021.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 22:54)