SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy badań logopedycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy badań logopedycznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PBL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
  • dr Grzegorz Hryniewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodologią badań jakościowych i ilościowych które znajdują zastosowanie w logopedii, zapoznanie z instrumentami gromadzenia danych i ich analizą,

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań społecznych   

Zakres tematyczny

Podstawy badań logopedycznych 

Charakterystyka badań jakościowych

Studium przypadku

Analiza konwersacyjna i analiza dyskursu

Badania etnograficzne, etnografia komunikacji

Fenomenologia w badaniach medycznych

Badanie eksperymentalne z udziałem jednego uczestnika

Badania kwestionariuszowe 

Elementy analizy ilościowej

Trafność i rzetelność badań, zagadnienia etyki badań naukowych

Sprawozdanie z badań naukowych

Metody kształcenia

pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z testu (problematyka testu związana jest z wiedzą i umiejętnościami obejmującymi podstawy badań logopedycznych)   Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ćwiczenia zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej ocen uzyskanych przez Studenta z aktywności podczas zajęć,   oraz przygotowanego projektu  Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie   oceny uzyskanej z laboratorium      

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 

Hammersley M., Atkinson P. (przełożył Dymczyk S.). Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 2000. 

Urbaniak-Zając D., Piekarski J., (red.). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2001

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 19:25)