SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczne uwarunkowania zachowań językowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczne uwarunkowania zachowań językowych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-WPD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy z teoriami społecznymi wyjaśniającymi zachowania językowe. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju mowy 

Zakres tematyczny

1. Zachowania ponadjęzykowe i ich uwarunkowania. Z teorii interakcji

2. Zachowania językowe i ich uwarunkowania.

3. Aplikacyjne aspekty teorii zachowań językowych

4. Minimalizacja systemu komunikacyjnego polszczyzny

5. Logopedia w perspektywie interakcyjnej.

6. Postępowanie badawcze a terapia logopedyczna.

Metody kształcenia

Metody aktywizujace

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu zgodnie z przyjętymi progami punktowymi  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć

Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy w czasie konsultacji przy zastosowaniu następującej punktacji

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów 

Literatura podstawowa

1. Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin .

2. Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność].

3. Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180.

4. Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin.

5. Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.

6. Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych

Literatura uzupełniająca

 Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin.

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.

 Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 20:35)