Celem jest zaprezentowanie ogólnych zasad i przebiegu diagnozy oraz terapii logopedycznej. Dotyczy to deskrypcji i analizy zburzeń mowy oraz zasad programowania postępowania logopedycznego
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu klasyfikacji zaburzeń mowy, rozwoju języka dziecka, wczesnej interwencji logopedycznej.
Zakres tematyczny
Wykład
Przegląd i ocena pomocy dydaktycznych stosowanych w praktyce logopedycznej. Kryteria wyboru.
Sposoby przekazywania diagnozy specjalistom i opiekunom dzieci/ dorosłych
Ćwiczenia
Zajęcia logopedyczne jako jednostka lekcyjna – budowa konspektu zajęć logopedycznych (ogniwa zajęć, rodzaje ćwiczeń i ich cele, przebieg ćwiczeń, pomoce, czas poszczególnych ogniw), przykłady wzorcowych konspektów.
Formułowanie celów (ogólnych i szczegółowych) zajęć logopedycznych na podstawie opisów trudności artykulacyjnych danych uczniów.
Analiza konspektów zajęć dla konkretnych uczniów z zaburzeniami mowy – konspekty zajęć indywidualnych i grupowych.
Formułowanie diagnozy i opinii logopedycznej.
Programy i pomoce logopedyczne.
Zasady współpracy z opiekunami prawnymi dziecka.
Opis studium przypadku – konstruowanie na jego podstawie opinii i diagnozy logopedycznej, analiza programu terapii logopedycznej i konspektu zajęć z danego etapu terapii.
Metody kształcenia
Wykład podający
Metody aktywizujące
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
Cieszyńska J., 2000, Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego, Kraków.
Czaplewska E., Milewski S., Diagnoza logopedyczna, Gdańsk 2011.
Gałkowski T., Jastrzębowska G., (red). Logopedia - Pytania i odpowiedzi. podręcznik akademicki. Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych Opole 2017.
Grabias S. (red.) 2001, Zaburzenia mowy. Lublin.
Grabias S., Kurkowski Z. M. Woźniak T., 2002, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin.
Grabias S., Kurkowski Z. M. (red.), 2012, Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin.
Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych, Gdańsk.
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., (red.), 2012, Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Gdańsk.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.