SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-DTDD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej , rozwoju mowy,
WYKŁĄD
Wyjaśnienie pojęcia dwujęzyczności i wychowania dwujęzycznego
Rodzaje i kategorie dwujęzyczności
Dwujęzyczny rozwój mowy dzieci z perspektywy historycznej
Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych;
Język pierwszy (L1) a język drugi (L2)
Charakterystyka przyswajania języka
ĆWICZENIA
Nauczanie dwujęzyczne na etapie przedszkola i szkoły podstawowej
Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i za granicą
Dwujęzyczne a przemiany zachodzace w dziecku
Zagadnienia fonetyczno-fonologiczne w dwujęzyczności
Dzieci dwujęzyczne a zadania stojące przed nauczycielami i logopedami
Dzieci dwujęzyczne i zaburzenia mowy
Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych;
Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii;
Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej;
Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.
Wykład, pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium (wiedza na temat pojęcia dwujęzyczności, mózgowej organizacji funkcji językowych, zasady przyswajania języka, język 1 a język 2) . Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Ćwiczenia zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej ocen uzyskanych przez Studenta z aktywności podczas zajęć (analiza studium przypadku wg przygotowanych kryteriów) oraz oceny ze sprawdzianu z punktami progowymi Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz wykładów (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007, GWP
Rocławska-Daniluk, M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011, Wyd. UG
Korendo M., Problemy z diagnozą zaburzeń rozwoju dzieci dwujęzycznych, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 13 (2022) ISSN 2082-0909
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 18:34)