SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-DTDD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej , rozwoju mowy, 

Zakres tematyczny

WYKŁĄD

Wyjaśnienie pojęcia dwujęzyczności i wychowania dwujęzycznego

Rodzaje i kategorie dwujęzyczności   

Dwujęzyczny rozwój mowy dzieci z perspektywy historycznej

Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych;

Język pierwszy (L1) a język drugi (L2)

Charakterystyka przyswajania języka

ĆWICZENIA

Nauczanie dwujęzyczne na etapie przedszkola i szkoły podstawowej

Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i za granicą

Dwujęzyczne a przemiany zachodzace w dziecku

Zagadnienia fonetyczno-fonologiczne w dwujęzyczności

Dzieci dwujęzyczne a zadania stojące przed nauczycielami i logopedami

Dzieci dwujęzyczne i zaburzenia mowy

Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych;

Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii;

Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej;

 Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie wystawiane jest na podstawie oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium (wiedza na temat pojęcia dwujęzyczności, mózgowej organizacji funkcji językowych, zasady przyswajania języka, język 1 a język 2) . Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ćwiczenia   zaliczenie wystawiane jest na podstawie średniej ocen uzyskanych przez Studenta z aktywności podczas zajęć (analiza studium przypadku wg przygotowanych kryteriów)  oraz oceny ze sprawdzianu z punktami progowymi Każdy etap oceniany jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0) Oceny wystawiane będą na podstawie punktów procentowych uzyskanych przez Studenta. Ocena przeliczane jest w skali od 0-100% (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej  z  ćwiczeń oraz wykładów  (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)

Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej. 

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007, GWP

Rocławska-Daniluk, M.,  Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011, Wyd. UG

 

 

Literatura uzupełniająca

Korendo M., Problemy z diagnozą zaburzeń rozwoju dzieci dwujęzycznych, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 13 (2022) ISSN 2082-0909

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 18:34)