SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat pracy logopedy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat pracy logopedy
Kod przedmiotu 14.9-WP-PEDD-WPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
  • dr Małgorzata Kozłowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z narzędziami wykorzystywanymi w pracy logopedy. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat diagnozy logopedycznej

Zakres tematyczny

  1. Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach (zadania logopedy, przepisy prawne).
  2. Dokumentacja pracy logopedy w publicznych szkolach, przedszkolach oraz zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Opinia logopedyczna, sprawozdanie z pracy w placówce oświatowej.
  4. Podstawowe procedury postępowania logopedycznego.
  5. Pomoce dydaktycze w logopedycznej terapii dziecka (Od obrazka do słowa; Kocham czytać; Układamy wzorce wymowy i inne)
  6. Nowoczesny logopeda - kształcenie multimedialne; Strony, które dokształcają logopedów (strona Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, firmy Komlogo i inne);
  7. Multimedialna dokumentacja logopedy (np. pakiet edusensuLogopedia); programy użytkowe: edytor tekstu (zapis fonetyczny tekstu), arkusz kalkulacyjny, rejestrator dźwięków, prezentacje multimedialne. Prawo autorskie – wykorzystywanie pomocy terapeutycznych oraz programów komputerowych a aspekty prawne.
  8. Programy komputerowe w terapii logopedycznej – ich zalety i wady; Programy wspomagające diagnozę logopedyczną (np. multimedialny kwestionariusz obrazkowy).
  9. Programy do ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy, programy pomagające utrwalić wywołane głoski, rozwijać słuch fonematyczny, praksję (Logopedia, Logorymy i inne).
  10. Pogramy wspomagające terapię afazji, jąkania (echokorektory w służbie logopedii).
  11. Ćwiczenia praktyczne z różnymi programami terapeutycznymi

Metody kształcenia

Metody aktywizujace; pogadanka; pokaz; prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen w trakcie bieżącej kontroli na zajęciach 

Osoby nieobecne na zajęciach zaliczają treści realizowane podczas konsultacji w terminie do dwóch tygodni po nieobecności 

Osoby, którym przyznano indywidualną organizację studiów uczestniczą w zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów 

Literatura podstawowa

  1. Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia – pytania i odpowiedzi, Podręcznik akademicki. tom I. Interdyscyplinarne podstawy logopedii   Opole 2017.
  2. Gruba J., Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice 2009.
  3. Kozłowska M., System opieki logopedycznej w placówkach oświatowych - uregulowania prawne. Przykład realizacji WWR w oparciu o autorski Program Jolanty Falany - Kozłowksiej, [w]; Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, red.M.Stasiak, Poznań 2022.

Literatura uzupełniająca

http://www.logopeda.org.pl  http://www.logopedia.pl  http://www.logolandia.pl  www.encyklopedialogopedii.pl  www.fonem.eu  www.logopedyczna.pl  www.komlogo.pl  www.ydp.com.pl  www.demostenes.pl  http://www.oskarpomoceedukacyjne.pl  www.lideria.pl  www.ksiazkiedukacyjne.pl  http://www.eduksiegarnia.pl/logopedia  http://www.pka.org.pl/podstrony/wydawnictwo.html  http://www.logopedia.umcs.lublin.pl  Trening słuchu fonematycznego - Koml

  1. Cieszyńska J.,  Kocham uczyć czytać. poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2011.
  2. Fabisiak-Majcher A., Szmuc E., Moje sylabki, Kraków 2008.
  3. Falana-Kozłowska J.,  Układamy wzorce wymowy, Strzałków 2010.
  4. Rodak H., Nawrocka D., Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Kozłowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 22:31)