Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z narzędziami wykorzystywanymi w pracy logopedy.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat diagnozy logopedycznej
Zakres tematyczny
Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach (zadania logopedy, przepisy prawne).
Dokumentacja pracy logopedy w publicznych szkolach, przedszkolach oraz zespołach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Opinia logopedyczna, sprawozdanie z pracy w placówce oświatowej.
Podstawowe procedury postępowania logopedycznego.
Pomoce dydaktycze w logopedycznej terapii dziecka (Od obrazka do słowa; Kocham czytać; Układamy wzorce wymowy i inne)
Nowoczesny logopeda - kształcenie multimedialne; Strony, które dokształcają logopedów (strona Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, firmy Komlogo i inne);
Multimedialna dokumentacja logopedy (np. pakiet edusensuLogopedia); programy użytkowe: edytor tekstu (zapis fonetyczny tekstu), arkusz kalkulacyjny, rejestrator dźwięków, prezentacje multimedialne. Prawo autorskie – wykorzystywanie pomocy terapeutycznych oraz programów komputerowych a aspekty prawne.
Programy komputerowe w terapii logopedycznej – ich zalety i wady; Programy wspomagające diagnozę logopedyczną (np. multimedialny kwestionariusz obrazkowy).
Programy do ćwiczeń usprawniających motorykę narządów mowy, programy pomagające utrwalić wywołane głoski, rozwijać słuch fonematyczny, praksję (Logopedia, Logorymy i inne).
Pogramy wspomagające terapię afazji, jąkania (echokorektory w służbie logopedii).
Ćwiczenia praktyczne z różnymi programami terapeutycznymi
Metody kształcenia
Metody aktywizujace; pogadanka; pokaz; prezentacja multimedialna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen w trakcie bieżącej kontroli na zajęciach
Osoby nieobecne na zajęciach zaliczają treści realizowane podczas konsultacji w terminie do dwóch tygodni po nieobecności
Osoby, którym przyznano indywidualną organizację studiów uczestniczą w zajęciach zgodnie z Regulaminem studiów
Literatura podstawowa
Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia – pytania i odpowiedzi, Podręcznik akademicki. tom I. Interdyscyplinarne podstawy logopedii Opole 2017.
Gruba J., Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice 2009.
Kozłowska M., System opieki logopedycznej w placówkach oświatowych - uregulowania prawne. Przykład realizacji WWR w oparciu o autorski Program Jolanty Falany - Kozłowksiej, [w]; Wielkopolski Przegląd Logopedyczny, red.M.Stasiak, Poznań 2022.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.