SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TPiPZ-MPDZT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.
Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży Diagnozowanie dzieci twórczych. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych. Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi. Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym: wybrane metody rozwijające zdolności twórczości dzieci; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; formy ekspresji plastycznej dzieci; zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; wyposażenie gabinetu terapeutycznego; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości. Metodyka zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i twórczość dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz. Znaczenie i zasady współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Formy współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę ze szkołą i nauczycielem. Kompetencje nauczyciela jako warunek efektywnej współpracy. Trudności we współpracy nauczycieli z rodzicami dzieci zdolnych.
Wykład konwencjonalny, problemowy
Ćwiczenia - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych (50% składowej zaliczenia).
Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych (50% składowej zaliczenia).
Ocena końcowa - to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów
Brodzinsky D. M., Children’s comprehension and appreciation of verbal jokes in relation to conceptual tempo, “Child Derelopment” 48(3)
Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.
Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997
Pozycje na bieżąco aktualizowane przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:56)