SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium - projektowanie dydaktyczne |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TPiPZ-SPD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Specyfika, cel i zasady badań pedagogicznych. Etapy badań pedagogicznych. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza. Precyzowanie problemów badawczych, hipotez. Określanie metod, technik prowadzenia badań i formułowanie narzędzi.
Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości, terapii pedagogicznej.
Specyfika studiów nad literaturą przedmiotu. Zasady i rodzaje poznania naukowego. Cele i zadania poznania teoretycznego. Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu. Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych. Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów. Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Etapy badań pedagogicznych Uogólnianie danych ze studiów literatury oraz wnioski i postulaty. Specyfika, cel i zasady badań pedagogicznych. Etapy badań pedagogicznych. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, projektowanie badań naukowych lub pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, działanie w praktyce, analiza uzyskanych wyników badan własnych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz wykonania poniżej podanych zadań:
1) Opracowanie założeń teoretycznych
2) Przeprowadzenie diagnozy dziecka
3) Skonstruowanie programu indywidualnej pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub 2) badań pedagogicznych.
3) Zrealizowanie projektu. 4) Wyciągnięcie wniosków z badań i sformułowanie postulatów dla praktyki pedagogicznej i dalszych badań naukowych. 5) Napisanie pracy dyplomowej.
Ocena końcowa jest oceną z seminarium
Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe studentów, Kraków 2019.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Krak1 2000;
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977
Burdett R., Rode P., The Urban Age Project, w: R. Burdett, D. Sudjic (red.), The Endless City, Phaidon Press, London-New York 2007.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000;
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995;
Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1997.
Wymagania i prace podawane na bieżąco.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:57)