SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TPiPZ-PK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej, ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób z zaburzeniami psychicznymi oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.
Ogólna wiedza psychologiczna.
Wykład
Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych.
Ćwiczenia
Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia odżywiania, zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, zaburzenia rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i behawioralne, zaburzenia związane ze stresem, PTSD – klucz do rozumienia dynamiki szeroko pojętych zaburzeń psychicznych. Problemy psychiczne a zaburzenia psychiczne. Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka.
Wykład – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia –metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.
Grzegorzewska, Cierpiałkowska, Borkowska (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-05-2023 20:23)