SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody nauki czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-P-MNiCP-21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania; Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie zasad i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.
Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Złożoność czytania i pisania jako aktywności intelektualnej .Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.
2. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje. Analiza wybranych metod. M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz,
3. Metody nauki czytania -ciąg dalszy- J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Praca z materiałami do nauki czytania i pisania.
4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.
5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.
1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
2. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
4. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.
5. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
6. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
7. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
8.H.L.Swanson, K.R.Harris, S.Graham (red.) Handbook of learning disabilities, New York-London 2003.: The Guilford Press.
1. Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
2.Wray D., Fox R., The Teaching of Reading in the Primary School, Exeter University of Exeter 1991, mps.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-05-2023 20:20)