Zapoznanie z metodami terapii specyficznych trudności w uczeniu się. Przygotowanie do planowania i realizacji zajęć terapeutycznych oraz opracowania projektu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Wymagania wstępne
Podstawowa terminologia związana z terapią i diagnozą pedagogiczną.
Zakres tematyczny
Wykład
Specyficzne trudności w uczeniu się - profilaktyka, diagnoza i terapia.
Zasady prowadzenia terapii w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się.
Planowanie i organizacja pracy terapeutycznej.
Metody terapii pedagogicznej dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - ich specyfika w zależności od wieku dziecka, kryteria doboru, cele stosowania.
Ćwiczenia
Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda Newella C. Kepharta, metoda J. Cieszyńskiej, metoda P. Dennisona - ich cele, struktura, metodyka pracy, efektywność.
Formy terapii a metodyka pracy terapeutycznej w przedszkolu i szkole.
Procedura terapeutyczna, planowanie i realizacja zajęć,
Programowanie jednostki metodycznej terapii pedagogicznej skierowanej do dzieci ryzyka dysleksji i ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Opracowanie i prezentacja programów terapeutycznych dla uczniów/dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Metody kształcenia
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – praca z materiałami multimedialnymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywny udział w dyskusjach, pozytywna ocena z projektów i odpowiedzi ustnych.
Wykład – na ocenę z wykładu składa się aktywny udział słuchacza w dyskusjach oraz pozytywna ocena z pracy pisemnej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2002..
Dunson W., School Success for Kids with Dyslexia & Other Reading Difficulties 2012.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.
Literatura uzupełniająca
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, Cz. 2, Gdańsk 1997.
Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, Cz. 1, Gdańsk 1998.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1994
Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997.
Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-05-2023 20:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.