SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-SPTNE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów przejawiających trudności w uczeniu się i zachowaniu, skutkujących szeregiem niepowodzeniem szkolnych. Omówienie symptomologii w świetle literatury i praktycznej wiedzy, analiza i synteza prawa oświatowego z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i zorganizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1. Trudności i niepowodzenia dzieci w szkole - rodzaje, teoretyczne ujęcia i praktyczne oddziaływania: dzieci z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych, dzieci nadpobudliwe przejawiające różnego rodzaju niepożądane zachowania, dzieci zaniedbane pedagogicznie i środowiskowo, dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości, dzieci o inteligencji niższej niż przeciętna, z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, z możliwymi zaburzeniami emocjonalnymi, sensorycznymi i poznawczymi, itp.
2. Koncepcje kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ewolucja i krytyka. 3. Typologia trudności i niepowodzeń szkolnych - np. lęk, fobia szkolna, samoocena, motywacja, dziecko z grupy ryzyka, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawności a niepowodzenia szkolne, specyficzne trudności w uczeniu (dysleksja rozwojowa, itp.). 4. Profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności w uczeniu się i zachowaniu. 5. Współpraca z rodzicami - postawy rodzicielskie a funkcjonowanie dziecka w szkole.
Wykłady:
wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Ocena z kolokwium z treści wykładów.
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny uzyskanej z wykładu (94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0)
Obecność na zajęciach: obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona. W przypadku 1-2 usprawiedliwionej nieobecności konkretne zajęcia powinny zostać odrobione z inną grupą po wcześniejszym ustaleniu terminu z prowadzącym. Jeśli nie ma możliwości odrobienia konkretnych zajęć z inną grupą, konieczne jest zaliczenie indywidualne danego zakresu materiału podczas ustalonej z prowadzącym konsultacji indywidualnej.
Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 18:38)