SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalne potrzeby edukacyjne - różnice kulturowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalne potrzeby edukacyjne - różnice kulturowe
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSEW-SPRK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z dokumentacją prawną określającą zasady realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci obcokrajowców, ukazanie zadań, jakie stoją przed szkołą, w której dzieci te pobierają naukę. Ponadto wskazanie trudności związanych z realizacją specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci obcokrajowców oraz ukazanie obszarów współpracy z rodzinami. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu prawa oświatowego  

Zakres tematyczny

1) Podstawy prawne regulujące naukę dzieci obcokrajowców w polskich szkołach. Podstawowe pojęcia - edukacja wielokulturowa, międzykulturowa, różnice kulturowe. Koncepcje teoretyczne podejścia do różnic kulturowych. Mechanizmy adaptacyjne i wynikające z tego trudności.  2) Obszary pomocy udzielanej przez szkołę dzieciom obcokrajowców. 3) Specyficzne  potrzeby edukacyjne dzieci obcokrajowców. 4) Sukcesy i porażki edukacyjne uczniów pochodzących z różnych kultur. 5)  Obszary współpracy z rodzicami. 

Metody kształcenia

Wykład podający, metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej zgodnie z przyjętym progiem punktowym: Sprawdzian/ test  wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

 

Literatura podstawowa

  1. Blaski i cienie imigracji: problemy cudzoziemców w Polsce, red. E. Nowicka,  Warszawa 2011. 
  2.  Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej,  Gdańsk 2004
  3. Edukacja dzieci i młodzieży w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, red. T. Lewowicki, B. Chojnacka-Synaszko, G. Piechaczek-Ogierman, Toruń  2014. 

Literatura uzupełniająca

  1. Bernacka – Langier A., Dąbrowska E., Pawlic – Rafałowska E., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., (2011 ), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
  2. Bernacka - Langier A., Janik - Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., Kosowicz A., Piegat - Kaczmarzyk M., Walczak G., Rejmer Z., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., ( 2010 ), Inny w polskiej szkole - poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 23:52)