SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z trudnościami i niepowodzeniami edukacyjnymi |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKTNE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy praktycznej z zakresu wspierania i wspomagania ucznia z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi. Minimalizowanie napięć emocjonalnych przez szereg poznanych metod i technik pracy z uczniem ze SPE. Doskonalenie własnego warsztatu pracy oraz optymalne zorganizowanie współpracy ze specjalistami i innymi nauczycielami pracującymi w toku zajęć grupowych i indywidualnych z uczniem z trudnościami.
Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej.
1. Style uczenia i nauczania - preferencje sensoryczne nauczyciela i uczniów obniżające trudności i niepowodzenia szkolne. 2. Katalog metod nauczania dostosowany do potrzeb dzieci i uczniów z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi (studium przypadku, analiza SWOT, obcy przybysz, techniki grupowej pracy). 3. Mnemotechniki i formy uczenia się dzieci z trudnościami - modele ćwiczeń. 4. Narzędzie i techniki pracy dla nauczyciela wychowawcy oraz nauczycieli przedmiotowych/nauczania zintegrowanego dostosowane do potrzeb ucznia ze SPE, w tym z trudnościami i niepowodzeniami. 5. Model współpracy nauczycieli i specjalistów optymalizujący funkcjonowania dziecka/ucznia w szkole/przedszkolu. 6. Dokumentacja nauczyciela do monitorowania postępów dziecka.
Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, konspekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium z treści z ćwiczeń, aktywność w zadaniach grupowych i indywidualnych.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 19:19)