SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKCPNR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studentów z formami i metodami kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową.
2. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznawania oraz zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z chorobami przewlekłymi oraz z dysfunkcjami narządu
ruchu.
3. Nabycie przez studentów umiejętności organizowania, realizacji i ewaluacji zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością
ruchową w szkole ogólnodostępnej.
Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa.
1. Formy kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową: kształcenie specjalne w ośrodku leczniczym; kształcenie integracyjne;
kształcenie inkluzyjne, nauczanie indywidualne.
2. Specyfika, walory i problemy edukacji inkluzyjnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu.
3. Metody i formy pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i rewalidacyjnej z uczniami z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową w szkole
ogólnodostępnej.
4. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową - sposoby ich rozpoznawania i zaspokajania.
5. Metody motywowania do nauki szkolnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu.
5. Możliwości i znaczenie współpracy nauczycieli, specjalistów oraz rodziców w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz
niepełnosprawnością ruchową.
Metody podające: elementy wykładu informacyjnego, dyskusja
Metody problemowe: aktywizujące (metaplan, drzewko decyzyjne), dyskusja
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów edukacyjnych.
Metody praktyczne: projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność w trakcie zajęć i wykonanie projektu.
1. Baczała D., Bąbka J., Nowicka A., Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland „Przegląd Badań Edukacyjnych”
2018, nr 1 (26), s. 7-20.
2. Jegier A., Przygotowanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym do pełnienia roli ucznia. Jak sprawić, aby dzieci te odnosił sukcesy w szkole?, [w:] Wątki zaniedbane,
zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Katowice 2004.
3. A Pupil with Special Educational Needs at School, eds. J. Lipińska-Lokś, A. Rudzińska-Rogoża, Toruń 2013.
4. Nowicka A., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci długotrwale chorych i możliwości ich zaspokajania w środowisku szkolnym, [w:] Opieka, edukacja, profilaktyka i
resocjalizacja – wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej, red. A. Nowicka, R. Ilnicka, Lubin 2013.
5. Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej, red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy, Warszawa 2009.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-05-2023 11:47)