SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób odmiennych kulturowo |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKRK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo, poznanie metod i organizacji pracy, zasad oceniania i integrowania grupy rówieśniczej. Ćwiczenie umiejętności planowania pracy i projektowania zajęć w klasie zróżnicowanej kulturowo. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w klasie zróżnicowanej kulturowo.
Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów wynikąjących z różnic kulturowych.
1. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce - analiza problemu w aspekcie teoretycznym i w perspektywie dokumentów oświatowych . 2. Rozumienie kultury i różnic kulturowych. Różnice w zachowaniu uczniów cudzoziemskich. Rola asystenta kulturowego w szkole. 3. Kultura a język. Problem nauczania języka polskiego uczniów cudzoziemskich. Porozumiewanie się i współpraca z rodzicami uczniów cudzoziemskich. Współpraca ze specjalistami. 4. Adaptacja kulturowa- od szoku kulturowego do integracji. Strategie akulturacji. Tutoring rówieśniczy w procesie edukacji włączającej. 5. Metody pracy, znaczenie indywidualizacji w pracy z dziećmi w klasie zróżnicowanej kulturowo, znaczenie technologii informacyjnych dla efektywnej pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo. 6. Formy organizacji kształcenia, materiały edukacyjne w pracy z klasach wielokulturowych, zasady oceniania.
Praca z tekstem , dyskusja, analiza przypadku, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Udział w zajęciach , aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie i prezentacja projektu grupowego.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 23:39)