SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z zaburzeniami sprawności językowych z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej i wspomagającej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-MKKAW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ukazanie trudności komunikacyjnych osób z ASD. Uświadomienie studentom w jaki sposób trudności komunikacyjne ograniczają funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu.
Przedstawienie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji stosowanych w pracy z osobami z ASD. Dokonanie charakterystyki systemów porozumiewania się oraz
wskazanie praktycznych sposobów na ich wprowadzenie.
Brak wstępnych wymagań
Analiza trudnościami w porozumiewaniu się osób ze spektrum autyzmu. Umiejętności prelingwalne i ich znaczenie dla rozwoju funkcji komunikacyjnych. Ocena umiejętności
komunikacyjnych osób ze spektrum autyzmu. AAC, a rozwój mowy funkcjonalnej u osób ze spectrum autyzmu. Systemy porozumiewania się, znaki w komunikacji alternatywnej
i wspomagającej oraz wprowadzanie ich u osób z ASD.
Dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Diagnoza, analiza trudności komunikacyjnych, wprowadzenie AAC - studium przypadku (praca pisemna).
1. Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.
2. Cwaliński A., Wspomaganie komunikacji werbalnej dziecka z autyzmem wczesnodziecięcym, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2004, nr 3 (5).
4. Kielin J., Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli, Gdańsk 2016.
5. Martinsen H. M., Tetzchner von S., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się, Warszawa 2002.
6. Mirenda P. Introduction to AAC for Individuals with Autism Spectrum Disorders, In: Mirenda, P.; Iacono, T. (eds.). Autism Spectrum Disorders and AAC. Baltimore 2009.
1. Bogucka J., Grycman M., Kaniecka K. Porozmawiajmy. Poradnik dla nauczyciela, Bydgoszcz 2001.
2. Kazimierska M., Wybór systemu porozumiewania się w zależności od kompetencji ucznia, „Biuletyn Stowarzyszenia Mówić bez Słów", 2003, nr 1.
3. Smyczek A., Bolon B., Bobińska-Domżał A., Guzik J., Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających
komunikacji wspomagającej (AAC), Kraków 2006.
4. Wiem czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC, red. M. Grycman, Kraków 2004.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 15-05-2023 06:23)