SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-DS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej, 
  • uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się,
  • zaprezentowanie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz dydaktyki ogólnej, zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  1. Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej; dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna.
  2. Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne).
  3. Specjalne potrzeby edukacyjne; uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce.
  5. Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Tematyka ćwiczeń: 

  1. Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej.
  2. Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji.
  4. Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością.
  5. Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.
  6. Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie. 
  7. Tworzenie konspektów zajęć edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (komplet konspektów),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

 

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2.  Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2016. 
  3.  Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Wyczesany J. (red.), Gdańsk 2014.
  4.  Harry D., Garner P., Inclusive Education. Boca Raton, 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017.
  2. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  3. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001. 
  4. Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 18:13)