SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy neurologii i psychiatrii dziecięcej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy neurologii i psychiatrii dziecięcej
Kod przedmiotu 12.2-WP-ETA-PNP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychiatrii i neurologii dziecięcej pod kątem diagnozowania spektrum zaburzeń autystycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw biomedycznych oraz z zakresu psychologii klinicznej.

Zakres tematyczny

WYKŁADY: 1) Fazy rozwoju dziecka. 2) Klasyfikacja chorób, zaburzeń psychicznych i zespołów neurologicznych. 3) Etiologia całościowych zaburzeń rozwoju. 3) Diagnostyka
różnicowa (psychiatria i neurologia). 4) Postępowanie z pacjentem z ASD. 5) Terapie zgodne z EBM.
ĆWICZENIA: 1) Rozpoznawanie całościowych zaburzeń rozwoju. 2) Analiza klasyfikacji DSM i ICD pod kątem spektrum zaburzeń autystycznych. 3) Zaburzenia towarzyszące
ASD a diagnostyka różnicowe: zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupie, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów. Kryteria oceny: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna na temat wybrany przez studenta
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

 

  1.  Neurologia- myślenie kliniczne, red. R. Mazur, W. Nyka, Gdańsk 1998.
  2. Neurologia, red. Victor M., Ropper A.H., Lublin 2003.
  3. Orwid M., Pietruszewski K., Psychiatria dzieci i młodzieży, Karków 1996.
  4. Wolff M., Bridges B., Denczek T., The Complexity of Autism Spectrum Disorders. Boca Raton, 2018. 

Literatura uzupełniająca

  1. Bilkiewicz A., Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa 2003.
  2. Fascynujący mózg - walka z chorobami psychicznymi w epoce genomu, red. Andreasen N.C., Lublin 2003.
  3. Psychiatria wieku rozwojowego, red. A. Popielarska, M. Popielarska, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 13:02)