SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-ZSA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studenta wybranych zagadnień zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).
Ukształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), określania etiologii zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).
Uwrażliwianie studentów na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu zaburzeń ze spektrum autyzmu i zaburzeń sprzężonych - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.
Wykłady:
Autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne/neuropsychologiczne, prawne).
Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Specyfika oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
System wsparcia dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia:
Całościowe zaburzenia rozwoju (np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi) – symptomatyka a zespoły sprzężone.
Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie (np.: zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate).
Zaburzenia neurologiczne (np.: epilepsja - zespół Westa, zespół Lenoxa), mózgowe porażenie dziecięce).
Stany po infekcjach okresu prenatalnego (np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona).
Choroby metaboliczne (np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa).
Niepełnosprawność sensoryczna (wzroku, słuchu, głuchoślepota) a zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie; specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.
Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, praca w gtupach, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: kolokwium z tematyki wykładów; kryteria ocen - poniżej.
Ćwiczenia: oceny z:
1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;
2) Kolokwium z treści ćwiczeń: kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.
1. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.
3. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.
4. Wolff M., Bridges B., Denczek T., The Complexity of Autism Spectrum Disorders, Boca Raton, FL: Routledge 2018.
5. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz. Kraków 2005.
.
1. Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wrocław 2010.
2. Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017.
3. Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.
4. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 22:28)