SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-ZSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Opanowanie przez studenta wybranych zagadnień zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).

  2. Ukształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), określania etiologii zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).

  3. Uwrażliwianie studentów na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu zaburzeń ze spektrum autyzmu i zaburzeń sprzężonych - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne/neuropsychologiczne, prawne).

  2. Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

  3.  Specyfika oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

  4.  System wsparcia dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin w Polsce i na świecie.

Ćwiczenia:

  1. Całościowe zaburzenia rozwoju (np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi) – symptomatyka a zespoły sprzężone.

  2. Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie (np.: zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate).

  3. Zaburzenia neurologiczne (np.: epilepsja - zespół Westa, zespół Lenoxa), mózgowe porażenie dziecięce).

  4. Stany po infekcjach okresu prenatalnego (np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona).

  5.  Choroby metaboliczne (np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa).

  6.  Niepełnosprawność sensoryczna (wzroku, słuchu, głuchoślepota) a zaburzenia ze spektrum autyzmu.

  7.  Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie; specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.

 

Metody kształcenia

Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.

Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, praca w gtupach, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: kolokwium z tematyki wykładów; kryteria ocen - poniżej.

Ćwiczenia: oceny z:

1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;

2) Kolokwium z treści ćwiczeń: kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje. 

Literatura podstawowa

1. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.

3. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.

4. Wolff M., Bridges B., Denczek T., The Complexity of Autism Spectrum Disorders, Boca Raton, FL: Routledge 2018.

5. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz. Kraków 2005.

.

Literatura uzupełniająca

1. Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wrocław 2010.

2. Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017.

3. Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.

4. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 22:28)