SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-PZTA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zrozumienie istoty zaburzeń zachowania w tym zaburzeń zachowania osób w spectrum autyzmu,
  • poznanie roli socjoterapii w korygowaniu zaburzeń zachowania,
  • nabycie umiejętności definiowania trudnych zachowań, analizowanie ich przyczyn,
  • tworzenie strategi reaktywnych i proaktywnych w radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami u osób z ASD.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat zaburzeń zachowania, spektrum zaburzeń autystycznych i terapii behawioralnej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu: 

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym.

Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje). 

 Planowanie procesu socjoterapeutycznego dotyczącego zaburzeń zachowania w tym osób w spectrum autyzmu.

Problematyka ćwiczeń: 

Trudne zachowania i ich przyczyny.

Współpraca z rodzicem i zespołem w pracy nad trudnymi zachowaniami.

Budowanie strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami ucznia.

Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania.

Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. spectrum autyzmu, ADHD).

 

Metody kształcenia

Wykład: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia: gry symulacyjne, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykonanie pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu)

Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna/przygotowanie projektu (opracowanie działań reaktywnych i proaktywnych w pracy z osobą ze spektrum autyzmu - studium przypadku)

 

Literatura podstawowa

 

  1. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  2. Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  3. Karasowska A. Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami zachowania. Poradnik www.ORE
  4. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  5. Maurice C., Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, Warszawa 2000.
  6. Paszkiewicz A. Łobacz Ł. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej.  Warszawa 2013.
  7. Paszkiewicz A. Trudne sytacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań. Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
  2. Esveldt-Dawson K., Jak utrwalać wyuczone zachowanie, Gdańsk 2000.
  3. Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf. 

  4. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.

  5. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 16:52)