SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-SOA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz specyfiką edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii.

Zakres tematyczny

  • Rozwój psychoseksualny człowieka - prawa seksualne i reprodukcyjne 
  • Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Normatywne zachowania seksualne - case studies. 
  • Tożsamość płciowa i psychoseksualna. 
  • Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 

Metody kształcenia

prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • projekt zajęć mających na celu wspomaganie rozwoju psychoseksualnego osób ze spektrum autyzmu,
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć,
  • bieżąca kontrola na zajęciach. 

 

Literatura podstawowa

  1. Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
  2. Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.

Literatura uzupełniająca

  1. Fornalik, I. (2020). Edukacja seksualna osób ze spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 19(2), 80–107.
  2. Głodkowska J., Giryński A. (2005), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa, Wydawnictwo APS.
  3. Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia
  4. Kaufman M., Silverberg C., Fran., (2013), Pełnosprawni! Uniwersalny przewodnik po seksie dla tych, którzy żyją z niepełnosprawnością, chronicznym bólem i chorobą. Warszawa, Wyd. Czarna Owca.
  5. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A. (2006), Edukacja seksualna. Warszawa, Wyd. Świat Książki.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 11:14)