SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-ASZA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie merytoryczne słuchacza do aktywizacji społecznej i zawodowej osoby ze spektrum.
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej oraz spektrum autyzmu.
Problematyka wykładów: Cele, zadania i zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.
Problematyka ćwiczeń: Narzędzie do badania dorosłych osób z autyzmem - TTAP, Profil umiejętności zawodowych i społecznych (TEACCH Transition Assessment Profile) jako kluczowy element aktywizacji społecznej i zawodowej. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób ze spektrum autyzmu. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych ze spektrum i ich rodzin. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z na otwartym i chronionym rynku pracy. Dobre praktyki zagraniczne jako kierunek potrzeb i zmian. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. Jakość życia dorosłych osób ze spektrum.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (50%), projekt (50%).
Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
1. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2008.
2. Głodkowska J. Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków 2006.
3. Rzezicka A., Kobylańska K., (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków 2003.
4. Sowa J., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności. Warszawa 2006.
2. Gajdzica Z., (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków 2007.
3. Gałęziak J., Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa 2004.
4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Warszawa 2007.
5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.
Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2023 18:24)