SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-ASZA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie merytoryczne słuchacza do aktywizacji społecznej i zawodowej osoby ze spektrum. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw pedagogiki specjalnej oraz spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów: Cele, zadania i zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. 

Problematyka ćwiczeń: Narzędzie do badania dorosłych osób z autyzmem - TTAP, Profil umiejętności zawodowych i społecznych (TEACCH Transition Assessment Profile) jako kluczowy element aktywizacji społecznej i zawodowej. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób ze spektrum autyzmu. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych ze spektrum i ich rodzin. Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z na otwartym i chronionym rynku pracy. Dobre praktyki zagraniczne jako kierunek potrzeb i zmian. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. Jakość życia dorosłych osób ze spektrum.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. 
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst). 

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach (50%), projekt (50%).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa 2008. 

2. Głodkowska J. Giryński A. (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków 2006. 

3. Rzezicka A., Kobylańska K., (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków 2003.  

4. Sowa J., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Rzeszów 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności. Warszawa 2006. 

2. Gajdzica Z., (red.), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków 2007. 

3. Gałęziak J., Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa 2004. 

4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Warszawa 2007. 

5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2023 18:24)