SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Multimedia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Multimedia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-MTA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie możliwości zastosowania mediów i multimediów w edukacji i rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.  Poznanie zawartości Internetowych zasobów edukacyjno-terapeutycznych. Kształtowanie umiejętności stosowania rozwiązań multimedialnych w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Wiedza na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu. Podstawowa znajomość korzystania z komputera, sieci Internet.

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium

Media i multimedia w procesie terapeutycznym. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu warunków edukacyjno-terapeutycznych. Przegląd i analiza stron internetowych pomocnych w zajęciach z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej).
Multimedialne programy edukacyjno-terapeutyczne. Analiza zawartości programów pod kątem zajęć terapeutycznych. Wady i zalety zastosowania mediów i multimediów
w procesie terapeutycznym. 

Metody kształcenia

Laboratoria

Pokaz, demonstracja, dyskusja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, praca z programem multimedialnym, ćwiczenia audytoryjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, pracy kontrolnej - ocena i analiza stron internetowych pomocnych w procesie terapeutycznym.
Oceną końcową jest średnia ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

Komputer w kształceniu specjalnym, red. J. Łaszczyk, Warszawa 1998.
Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010.

Literatura uzupełniająca

Barczak S., Florek J., Jakubowski S., Sydoruk T., Zdalna edukacja: potrzeby, szanse i zagrożenia, Warszawa 2006.
Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, Kultura i Wychowanie nr 2(20)/2021.
Snippe K., Autismus. Wege in die Sprache, Schulz-Kirchner, Idstein, 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 11:51)