SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ETA-RIA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie merytoryczne słuchacza do prowadzenia indywidualnej rewalidacji z dzieckiem/ uczniem ze spektrum autyzmu.
Zapoznanie z zasadami organizowania zajęć indywidualnych oraz stworzenie dostosowanego do potrzeb dziecka/ucznia indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych.
Podstawowa wiedza na temat podstawowych założeń terapii pedagogicznej, pedagogiki specjalnej oraz znajomość koncepcji zindywidualizowanego nauczania,
Dokumentacja psychologiczno-pedagogiczna dziecka/ucznia z autyzmem jako kierunek do pracy indywidualnej. Zasady terapii i rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum. Organizacja rewalidacji indywidualnej dostosowanej do potrzeb i preferencji ucznia w szkole i poza szkołą - uspołecznianie Program zajęć rewalidacyjnych i ewaluacja/sprawozdanie, postęp efektów. Wybrane metody pracy: Metoda C. Sutton, Trening umiejętności społecznych itp.
Praca z książką, praca z tekstem źródłowym, dyskusja, metoda problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu (50%), aktywność na zajęciach (25%) oraz obecność (25%).
1. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków 2009.
2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
3. Timms L. A., Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. 60 sytuacji społecznych i tematów do dyskusji. Warszawa 2012.
4. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Warszawa 2015.
1. McClannahan, Lynn E., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańsk 2016.
2. Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Warszawa 2009.
3. Olechowska A., Program ruch dla uczenia się w polskiej praktyce edukacyjnej w: Kulesza E.M. red. Warszawa 2011.
4. Wilde K., Logistyka autyzmu: przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk 2016.
5. Price D., Unmasking Autism: Discovering the New Faces of Neurodiversity, London 2022
Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 14-05-2023 18:05)