SylabUZ

Generate PDF for this page

Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych - course description

General information
Course name Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych
Course ID 05.5-WP-TPzAP-TRDZPE-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny. Nabycie wiedzy dotyczącej wsparcia rodziny w opiece i wychowaniu dzieci szczególnych potrzeb. Nabycie wiedzy dotyczącej specyfiki pracy z rodzinami dzieci szczególnych potrzeb. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pedagogicznym wspieraniu rodziny

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.

Scope

WYKŁADY: Tutoring – opieka, pedagogizacja, uświadamianie pedagogiczne rodziców. Różne ujęcia rodziny i jej funkcje, typologizacja. Rodzina współczesna i jej przemiany, znaczenie, rola, przeobrażanie, zaburzenia, orientacje życiowe. Rola matki (macochy), ojca (ojczyma), pierwszego i kolejnego dziecka, dziadków. Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Rodzina niepełna i jej specyfika – przyczyny i problemy.

Ćwiczenia: Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców.  Błędy wychowawcze. Źródła błędnych wychowawczych  rodziców.  Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Synchronia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Planowanie tutoringu rodzicielskiego

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, praca pisemna.

Ćwiczenia: przygotowanie projektu, sytuacji edukacyjnych, aktywność w trakcie zajęć,  wypowiedź pisemna

Ocena z przedmiotu: średnia pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń

Recommended reading

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów? Warszawa 2000. 

Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.

Fechner – Sędzicka I., Lachowska – Żarska E., Nauczyciele – rodzicom,. Spotkania klasowe prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej, Toruń 2002.

Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.

Nowak A., Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.

Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.

Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.

Further reading

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.

Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.

Bulera M., K. Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń 2006.

Dobson J., Jak budować poczucie wartości w swoim dziecku, 2005

Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992.

Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.

Kantowicz E., (red.), Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 199

Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999.

Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996.

McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.

 

 

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 10-04-2023 00:00)