SylabUZ
Course name | Tutoring rodzicielski dzieci szczególnych potrzeb edukacyjnych |
Course ID | 05.5-WP-TPzAP-TRDZPE-22 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2023/2024 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz współczesnych dla niej zagrożeń) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny. Nabycie wiedzy dotyczącej wsparcia rodziny w opiece i wychowaniu dzieci szczególnych potrzeb. Nabycie wiedzy dotyczącej specyfiki pracy z rodzinami dzieci szczególnych potrzeb. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w pedagogicznym wspieraniu rodziny
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, psychologia rozwoju.
WYKŁADY: Tutoring – opieka, pedagogizacja, uświadamianie pedagogiczne rodziców. Różne ujęcia rodziny i jej funkcje, typologizacja. Rodzina współczesna i jej przemiany, znaczenie, rola, przeobrażanie, zaburzenia, orientacje życiowe. Rola matki (macochy), ojca (ojczyma), pierwszego i kolejnego dziecka, dziadków. Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Rodzina niepełna i jej specyfika – przyczyny i problemy.
Ćwiczenia: Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Błędy wychowawcze. Źródła błędnych wychowawczych rodziców. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Synchronia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Planowanie tutoringu rodzicielskiego
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, praca pisemna.
Ćwiczenia: przygotowanie projektu, sytuacji edukacyjnych, aktywność w trakcie zajęć, wypowiedź pisemna
Ocena z przedmiotu: średnia pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów? Warszawa 2000.
Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Fechner – Sędzicka I., Lachowska – Żarska E., Nauczyciele – rodzicom,. Spotkania klasowe prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej, Toruń 2002.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.
Nowak A., Spotkania z rodzicami. Jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.
Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.
Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.
Satir V., Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
Badziukiewicz B., Sałasiński M., Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.
Bulera M., K. Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń 2006.
Dobson J., Jak budować poczucie wartości w swoim dziecku, 2005
Faber E., Mazlish A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992.
Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
Kantowicz E., (red.), Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 199
Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999.
Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 10-04-2023 00:00)