Celem przedmiotu jest integracja grupy; poznanie zasad komunikacji i współpracy w zespole; większa świadomość stylu komunikowania się; ukierunkowanie zmian w tym zakresie.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Podstawy wiedzy o komunikowaniu się i pracy w grupie.
Komunikacja werbalna. Komunikacja niewerbalna.
Style komunikowania się.
Reagowanie na wiadomości - słuchanie.
Asertywne zachowania komunikacyjne: odmowa, radzenie sobie z krytyką, radzenie sobie z agresją, wyrażanie uczuć.
Role zespołowe.
Konflikty i ich rozwiązywanie.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
metody poszukujące:
wypowiedzi uczestników na zadany temat,
ćwiczenia sytuacji komunikacji w małych grupach,
odgrywanie scen komunikacyjnych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
ocena z kolokwium (20 pytań: zamknięte jednokrotnego wyboru, otwarte, prawda-fałsz)
ocena aktywności (100% zadań realizowanych na ćwiczeniach, obecność, udział w dyskusjach)
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz pozytywnych ocen z wszystkich zadań realizowanych na ćwiczeniach.
Ocena końcowa składa się w 50% z oceny z kolokwium i w 50% z oceny z aktywności.
Literatura podstawowa
Hamlin Sonya, Jak mówić, żeby nas słuchali: komunikacja we współczesnym miejscu pracy, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013
Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. nauk. John Stewart, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Sikorski W. Niewerbalna komunikacja interpersonalna: doskonalenie przez trening. Wyd. Difin 2018
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.