Zaznajomienie studentów z funkcjami nauki, specyfiką badań społecznych, procesem kształtowania się różnych sposobów poznania naukowego i ideału wiedzy naukowej, założeniami badań ilościowych i jakościowych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych, doboru adekwatnego do celu badań paradygmatu, umiejętności doboru lub konstruowania narzędzi badawczych.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć metodologicznych.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Różne rodzaje praktyk społecznych, funkcje nauki, współczesna klasyfikacja nauk, źródła wiedzy, wiedza naukowa i potoczna. Pojęcie teorii naukowej, prawa nauki, generalizacje historyczne.
Scjentyzm i pozytywistyczna koncepcja nauki. Założenia współczesnego konstruktywizmu; konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach socjologicznych.
Status nauk społecznych i humanistycznych i osobliwości nauk społecznych. Interdyscyplinarność w naukach społecznych
Ideał socjologii niezaangażowanej w wartości oraz obecność wartości w uprawianiu nauki; pojęcie prawdy w nauce.
Otwarta nauka, komercjalizacja i upowszechnianie wyników badań naukowych
Paradygmaty w naukach społecznych. Innowacje społeczne
Składniki tekstów naukowych: pojęcia, definicje, hipotezy.
Ćwiczenia:
Etapy procesu badawczego. Planowanie i realizacja badań socjologicznych.
Konceptualizacja, operacjonalizacja, metody badawcze.
Cel badań, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych do badań ilościowych i jakościowych.
Badania społeczne/edukacja społeczna w ruchu.
Metody kształcenia
Wykład z prezentacją multimedialną;
Ćwiczenia z formułowania hipotez, konstruowania planu badań i narzędzi badawczych; praca z tekstem źródłowym, dyskusja, zastosowanie mobilnych metod edukacji w formie gier symulacyjnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Kolokwium
Kolokwium: w formie pytań otwartych; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym podczas zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: co najmniej 50% punktów.
Zasadyuzyskania oceny z wykładu
Ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.
Ćwiczenia
Praca pisemna
Praca pisemna: indywidualna na temat podany studentom w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń jest oceną z pracy pisemnej
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, wyd. 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001;
Sady W, Spór o racjonalność naukową od Poincarégo do Laudana; Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo „Funna”, Wrocław 2000.
Zybertowicz A, Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „ASK”. Społeczeństwo, Badania, Metody”, nr 8,/1999, ss. 7-28.
Literatura uzupełniająca
Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra 1998.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2009.
Amsterdamski S., Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.
Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, wyboru dokonał i wstępem opatrzył Edmund Mokrzycki, T. 1 i 2, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1984.
Uwagi
Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 08:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.