SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empiryczne problemy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empiryczne problemy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD- EPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań empirycznych w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym, a także przygotowanie słuchaczy do projektowania i prowadzenia własnych badań.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

 

Zakres tematyczny wykłady:

  1. Inspiracje teoretyczne i praktyczne w badaniach społecznych. Źródła w badaniach socjologicznych. Badania ilościowe a badania jakościowe. Badania reaktywne a badania niereaktywne.  
  2. Zasady prowadzenia badań naukowych. Etapy badań naukowych. Dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.
  3. Charakterystyka technik ilościowych - ankiety audytoryjne, CATI, CAPI, CAVI. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
  4. Charakterystyka technik jakościowych - obserwacja, wywiady pogłębione IDI, zogniskowane wywiady grupowe FGI. 

Zakres tematyczny ćwiczenia:

  1. Kwestionariusze w badaniach społecznych. Zasady tworzenia kwestionariusza. Typy pytań i wady pytań kwestionariuszowych.
  2. Obserwacja - przygotowanie narzędzi badawczych.
  3. Wywiad swobodny, pogłębiony, narracyjny - przygotowanie scenariuszy wywiadów.
  4. Zogniskowane wywiady grupowe - przygotowanie scenariuszy FGI. 
  5. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych.
  6. Techniki doboru respondentów w badaniach ilościowych i jakościowych

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny. 

Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy w grupach, pracy indywidualnej nad koncepcją badania, pracy z materiałem źródłowym, pracy z tekstem, dyskusji, zastosowaniem mobilnych metod edukacji z elementami gier symulacyjnych, e-learning, blended learning

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin pisemny w formie testu; zakres materiału zgodny z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru. Zasada uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja zadań polegających na przygotowaniu narzędzi badawczych do różnych typów badań. Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z wymogami metodologicznymi, odpowiednia struktura, poprawność językowa. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za zadania realizowane w trakcie zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  2. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
  3. Denzin, N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  4. Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
  2. Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  3. Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 13:31)