Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań empirycznych w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym, a także przygotowanie słuchaczy do projektowania i prowadzenia własnych badań.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny wykłady:
Inspiracje teoretyczne i praktyczne w badaniach społecznych. Źródła w badaniach socjologicznych. Badania ilościowe a badania jakościowe. Badania reaktywne a badania niereaktywne.
Zasady prowadzenia badań naukowych. Etapy badań naukowych. Dobór metody, zmiennych, wskaźników, próby.
Charakterystyka technik ilościowych - ankiety audytoryjne, CATI, CAPI, CAVI. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych.
Techniki doboru respondentów w badaniach ilościowych i jakościowych
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny.
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy w grupach, pracy indywidualnej nad koncepcją badania, pracy z materiałem źródłowym, pracy z tekstem, dyskusji, zastosowaniem mobilnych metod edukacji z elementami gier symulacyjnych, e-learning, blended learning
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin pisemny w formie testu; zakres materiału zgodny z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru. Zasada uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest realizacja zadań polegających na przygotowaniu narzędzi badawczych do różnych typów badań. Zasady uzyskania pozytywnej oceny za zadania: zgodność z wymogami metodologicznymi, odpowiednia struktura, poprawność językowa. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za zadania realizowane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
Denzin, N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca
Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Lisowski (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 13:31)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.