SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wielokulturowość we współczesnym świecie |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-WWS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wielowymiarowo rozumianego zróżnicowania kulturowego, jego genezą, współczesnym obliczem i znaczeniem dla życia społecznego (na jego poszczególnych poziomach) oraz sposobami naukowego jego ujęcia. Przedmiot ma za zadanie uwrażliwić na nierówności społeczne oraz wskazać przykłady reakcji indywidualnych i zbiorowych na doświadczenie różnicy kulturowej.
Brak.
Wykłady
Ćwiczenia
Wykład konwersatoryjny, dyskusje, praca z tekstem źródłowym, prezentacje oraz mobilne metody nauczania (spacery, gry edukacyjne, wizyty studyjne), e-learning, blended learning, analiza materiałów filmowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Egzamin: pisemny w formie testu; zakres materiału: zgodnie z sylabusem przedstawionym w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu: co najmniej 50% punktów
Zasady uzyskania oceny z wykładu: Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu
Ćwiczenia:
Praca pisemna: indywidualna na temat uzgodniony ze studentami w trakcie zajęć na początku semestru.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej: zgodność z tematem, poprawna struktura i język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu i właściwe stosowanie odwołań, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące pracy.
Ocenę z ćwiczeń stanowi ocena z pracy pisemnej.
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń.
Buchowski M., Zrozumieć Innego. Antropologia racjonalności, Kraków 2004
Budyta-Budzyńska M., Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2010
Burszta W.J., Antropologia kultury, Poznań 1998
Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012
Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007
Hall E., Poza kulturą, Warszawa 2001
Sadowski A., Socjologia wielokulturowości jako nowa subdyscyplina socjologiczna, Pogranicze. Studia Społeczne, 2011 (t. XVIII)
Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji: dylematy teorii i praktyki, W: Problemy Zarządzania 9/2
Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L.A., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie: Rumunia – Ukraina, Warszawa 2018
Metody badań jakościowych, t.1-2, red. Denzin N.K., Lincoln Y., Warszawa 2009.
Pierwsze narody. Społeczności rdzenne i idea tubylczości we współczesnym świecie, red. J. Derlicki, W. Lipiński, Warszawa 2002
Pokrzyńska M., Zielińska A., Portret antropologiczny rdzennych mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego urodzonych przed 1945 rokiem, W: Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa, 2011, z. 39
Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Nowe wyzwania dla antropologii kulturowej i etnologii, red. D. Angutek, Wrocław 2016
Rusek H., Pogranicze etniczne – wielokulturowa przestrzeń, Studia Etnologiczne i Antropologiczne 2000/4
Schütz A., O wielości światów, Kraków 2008
Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, red. I. Bukraba-Rylska, W. J. Burszta, Warszawa 2011
Straczuk J., Cmentarz i stół. Pogranicze katolicko-prawosławne w Polsce i na Białorusi, Wrocław 2006
Suchocka A., Kompetencje międzykulturowe – przywilej czy konieczność?, W: Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych 4/2016
Szyfer A., Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Poznań 2005
Zielińska A., Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamościach w regionie lubuskim, Warszawa 2013
wybrane artykuły z serii „Transgraniczność w perspektywie socjologicznej”, „Bukowina”
oraz inne opracowania badawcze i podróżnicze opisujące doświadczanie i przykłady zróżnicowania kulturowego świata
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 16:37)