W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, internecie, mediach społecznych oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej (omówienie i analiza case studies), poznaje normy i dobre praktyki stosowane w internecie oraz rozwija świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze cyfrowej i w innych obszarach internetowej działalności zawodowej.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Koncepcje społeczeństwa sieci.
Społeczne funkcje Internetu.
Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.
Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.
Normy, role społeczne, kontrola społeczna w internecie
Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.
„Hejt” w sieci.
Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).
Nowy model uprawiania polityki w Internecie. Internet miejscem walki ideologicznej. Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania popleczników. Internetowe debaty polityczne. Różnice między kampanią wyborczą w Internecie i tradycyjnych mediach.
Media społecznościowe i ich rola we współczesnym świecie. Facebook jako narzędzie marketingu - Reklama w mediach społecznościowych. Prywatność w mediach społecznościowych.
Autoprezentacja w mediach społecznościowych – społeczne konstrukcje narcyzmu.
Metody kształcenia
Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne, e-learning, blended learning
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Projekt badawczy: Przygotowanie projektu badania dotyczącego wybranej problematyki analizowanej na zajęciach
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z projektu badawczego: projekt zawierać ma opis wszystkich kroków badawczych od uzasadnienia konieczności jego realizacji, wskazanie problematyki, dopasowania kryteriów badawczych i odpowiednich metod badawczych. Projekt przedstawiany jest w formie prezentacji. W szczególnych przypadkach projekt kończy się przygotowaniem raportu z pilotażu. Uzyskanie oceny pozytywnej jest możliwe po uzyskaniu min. 50% punktów za każdy oceniany element projektu.
Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z ćwiczeń jest oceną z projektu badawczego.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną zćwiczeń.
Literatura podstawowa
Castells M., Społeczeństwo sieci, przekł. Mirosława Marody [et al. ], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia, 2015.
Szaban D., www. przekonajwyborcę. pl - technologie informacyjne w służbie polityki, Rocznik Lubuski: Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, Tom 36, część 2, 2010.
Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.
van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci, przekł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
Literatura uzupełniająca
Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2005.
http:/politykawsieci. pl
Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.
Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.
Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji
i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.
Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
Sobolewska-Popko A. M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.
Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.
Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:] Język a multimedia, (red.)A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
Szaban D., Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w województwie lubuskim, (w:) Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej w czasach nowożytnych / red. Hanna Kurowska, Dorota Szaban, Zielona Góra, (Zielonogórskie Studia Demograficzne ; nr 3), 2013.
Zbieg A., Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 19:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.