SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe oddziaływanie internetu
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SKOI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W trakcie zajęć student zdobywa wiedzę o kulturze, internecie, mediach społecznych oraz ich odbiorcach, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności społecznej, medialnej i promocyjno-reklamowej (omówienie i analiza case studies), poznaje normy i dobre praktyki stosowane w internecie oraz rozwija świadomość odpowiedzialności za skutki swoich działań, podejmowanych w sferze cyfrowej i w innych obszarach  internetowej działalności zawodowej.

Wymagania wstępne

brak 

Zakres tematyczny

  1. Koncepcje społeczeństwa sieci.
  2. Społeczne funkcje Internetu.
  3. Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.
  4. Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.
  5. Normy, role społeczne, kontrola społeczna w internecie
  6. Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.
  7. „Hejt” w sieci.
  8. Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).
  9. Nowy model uprawiania polityki w Internecie. Internet miejscem walki ideologicznej. Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania popleczników. Internetowe debaty polityczne. Różnice między kampanią wyborczą w Internecie i tradycyjnych mediach.
  10. Media społecznościowe i ich rola we współczesnym świecie. Facebook jako narzędzie marketingu - Reklama w mediach społecznościowych. Prywatność w mediach społecznościowych.
  11. Autoprezentacja w mediach społecznościowych – społeczne konstrukcje narcyzmu. 

Metody kształcenia

Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne, e-learning, blended learning

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Projekt badawczy: Przygotowanie projektu badania dotyczącego wybranej problematyki analizowanej na zajęciach

Zasady uzyskania pozytywnej oceny z projektu badawczego: projekt zawierać ma opis wszystkich kroków badawczych od uzasadnienia konieczności jego realizacji, wskazanie problematyki, dopasowania kryteriów badawczych i odpowiednich metod badawczych. Projekt przedstawiany jest w formie prezentacji. W szczególnych przypadkach projekt kończy się przygotowaniem raportu z pilotażu. Uzyskanie oceny pozytywnej jest możliwe po uzyskaniu min. 50% punktów za każdy oceniany element projektu.

Zasady uzyskania oceny z laboratorium: ocena z ćwiczeń jest oceną z projektu badawczego.

Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną zćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Castells M., Społeczeństwo sieci, przekł. Mirosława Marody [et al. ], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
  2. Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia, 2015.
  3. Szaban D., www. przekonajwyborcę. pl - technologie informacyjne w służbie polityki, Rocznik Lubuski: Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, Tom 36, część 2, 2010.
  4. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.

van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczeństwa sieci, przekł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”, Poznań 2005.
  2. http:/politykawsieci. pl
  3. Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.
  4. Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
  5. Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.
  6. Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji

i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.

  1. Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.
  2. Sobolewska-Popko A. M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.
  3. Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.
  4. Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:] Język a multimedia, (red.)A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.
  5. Szaban D., Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w województwie lubuskim, (w:) Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej w czasach nowożytnych / red. Hanna Kurowska, Dorota Szaban, Zielona Góra, (Zielonogórskie Studia Demograficzne ; nr 3), 2013.
  6. Zbieg A., Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2023 19:50)