Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi i nowoczesnymi badaniami mediów masowych, ich specyfiką i możliwościami zastosowania.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Media tradycyjne i nowoczesne - wprowadzenie.
Prasa, radio, telewizja, Internet jako przedmiot badania.
Badania monomedialne i multimedialne
Badania oglądalności programów telewizyjnych (telemetria, dzienniczki oglądalności)
Badania słuchalności programów radiowych, standardy RADIO TRACK (metodologia DAR)
Badania czytelnictwa prasy (standardy Polskiego Badania Czytelnictwa)
Badania internetu
Analiza zawartości mediów.
Badania sondażowe.
Metody kształcenia
Praca z tekstem, praca w grupie, prezentacja, dyskusja grupowa, e-learning, blended learning
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Praca pisemna: grupowa na temat uzgodniony ze studentami na początku semestru; zawiera krótką charakterystykę wybranych mediów, metody i techniki wykorzystywane do ich badania, przykłady badań i wyników.
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z pracy pisemnej jest: zgodność z tematem, poprawna charakterystyka wybranych mediów, wskazanie wykorzystywanych metod i technik badania wybranych mediów, prezentacja wyników badań, poprawny język i odniesienia do literatury.
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. [red.], Nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, IFiS PAN, Warszawa 2004
Wimmer R., Dominick J., Metody badań mass mediów, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2008
Strony internetowe ośrodków badawczych realizujących badania mediów: https://www.pbc.pl/ https://pbi.org.pl/. https://radiotrack.pl/. https://www.nielsen.com/pl/pl/solutions/measurement/television/. https://www.gov.pl/web/krrit/telemetria-polska, kim.gov.pl
Literatura uzupełniająca
Baran S., Davis D., Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2007.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
Churchill G.A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa 2002
Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr Justyna Nyćkowiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 15:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.