Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania badań społecznych w rzeczywistości związanej z technologiami informacyjnymi i cyfrowymi usługami.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Polityka oparta na danych
Socjolog w świecie BIG DATA
Informatyka społeczna
Możliwości zastosowania badań społecznych w świecie IT
Badania ilościowe i jakościowe w świecie IT
Nowoczesne technologie w badaniach społecznych
Etyczne aspekty badań społecznych w świecie nowoczesnych technologii
Metody kształcenia
wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja, zastosowanie mobilnych metod edukacji w postaci gier edukacyjnych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
Kolokwium: w formie pisemnej z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Zasady uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium: uzyskanie min. 50% punktów z kolokwium.
Zasady uzyskania oceny z wykładu: ocena z wykładu jest oceną z kolokwium.
Zasady uzyskania oceny końcowej: ocena końcowa jest oceną z wykładu.
Literatura podstawowa
Rogoś-Turek Barbara, Mościchowska Iga, “Badania jako podstawa projektowania User Experience”
Social Informatics: An Information Society for All?, red. J. Berleur, M. I. Nurminen, J. Impagliazzo, Springer 2006
Social Informatics: Past, Present, and Future, red. P. Fichman, H. Rosenbaum, Cambridge 2014
Batorski Dominik , Marody Mirosława i Nowak Andrzej (red.) 2006. Społeczna przestrzeń internetu. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Batorski Dominik i Olcoń-Kubicka Marta,. 2006. Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne. „Studia Socjologiczne” 3(182): 99–132.
Batorski Dominik i Olechnicki Krzysztof, 2007. Wprowadzenie do socjologii Internetu. „Studia Socjologiczne” 3(186): 5–14.
Benkler Yochai, 2006. The wealth of networks: how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press.
Blank, Grant. 2006. Communication and information technologies: A history of the middle years. „Social Science Computer Review” 24(2): 158–164.
Frade, Carlos. 2016. Social Theory and the Politics of Big Data and Method. „Sociology” 50(5): 863–877.
Jeran, Agnieszka. 2004. Internet jako narzędzie i przedmiot badań. „Kultura i Społeczeństwo” 4: 179–186.
Juza, Marta. 2013. Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? „Studia Socjologiczne” 4(211): 103–123.
Krzysztofek, Kazimierz. 2011. W stronę maszyn społecznych. Jaka będzie socjologia, której nie znamy? „Studia Socjologiczne” (2 (201)): 123–145.
Krzysztofek, Kazimierz. 2012. Big Data society technologie samozapisu i samopokazu: ku humanistyce cyfrowej. „Transformacje” 1(4): 223–257.
McCarthy, Matthew T. 2016. The big data divide and its consequences. „Sociology Compass” 10(12): 1131–1140.
Szpunar, Magdalena. 2010. Internet w procesie realizacji badań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Szpunar, Magdalena. 2016. Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. „Zarządzanie w Kulturze” 4: 355–369.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 10:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.