SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: (B) Sport a polityka |
Kod przedmiotu | 14.1-WP-Poli2P-PDW SP-S18 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Politologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami z zakresu politologii sportu.
Brak
1. Politologia sportu – subdyscyplina nauk polityce? Polityka sportowa jako kierunek szczegółowy polityki publicznej, 2. Zjawisko sakralizacji i „ureligijnienia” sportu. Kibice jako wspólnota quasi-religijna, 3. Kultura kibicowska i subkultury kibicowskie – polityczne konteksty aktywności. Procesy generowania kapitału społecznego przez kibiców piłkarskich, 4. Areny igrzysk olimpijskich jako przestrzeń manifestacji treści społecznych i politycznych – przypadki państw totalitarnych, autorytarnych i demokratycznych, 5. Dyplomacja publiczna Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Dyplomacja sportowa w kształtowaniu wizerunku państwa i organizacji międzynarodowej, 6. Przyznanie organizacji Mistrzostw Świata lub Igrzysk Olimpijskich jako decyzja polityczno-ekonomiczna. Polityka a problem komercjalizacji współczesnego sportu, 7. Rywalizacja sportowa jako emanacja rywalizacji tożsamościowej i politycznej, 8. Egzemplifikacje: a) Polityka sportowa Kataru, b) Polityczny wymiar wydarzeń sportowych w państwach nieuznawanych, c) Relacje sport – biznes – polityka, d) Rola sportu w budowaniu wizerunku Polski, e) Wpływ sportu na życie i rozwój środowisk lokalnych.
Praca z tekstami źródłowymi, dyskusja wokół opracowań naukowych, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwium pisemnego (60% wartości oceny końcowej) oraz aktywne uczestniczenie w zajęciach (40%).
D. Antonowicz, Ł. Wrzesiński, Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, „Studia Socjologiczne” 2009, nr 1, s. 115-149.
D. Antonowicz, R. Kossakowski, T. Szlendak, Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Kultura i Społeczeństwo” 2012, nr 3, s. 3–26.
R. Chwedoruk, Radykalizm i ekstremizm polityczny w ruchach kibiców piłkarskich, „Społeczeństwo i Polityka: pismo edukacyjne” 2011, nr 3, s. 54-81.
M. Dębicki, „Powtórzcie Grunwald!” czyli o wątkach narodowych w futbolu, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa” 2009, nr 34, s. 135–151.
W. Husar-Poliszuk, "Som la gent blaugrana" - FC Barcelona jako etnomarka Katalonii, „Przegląd Narodowościowy / Review of Nationalities” 2016 nr 5, s. 149–166.
M.M. Kobierecki, Dyplomacja sportowa jako kategoria nauk o polityce, „Polskie Studia Politologiczne” 2016, nr 51, s. 113–128.
M.M. Kobierecki, Dyplomacja sportowa. Sport w działaniach dyplomatycznych państw i aktorów niepaństwowych, Łódź 2016.
M.M. Kobierecki, Upolitycznienie sportu jako następstwo konfrontacji politycznej państw, „Przegląd Politologiczny” 2016, nr 1, s. 107-122.
P. Małczyński, Gdy reflektor naświetla zbyt wiele. Problemy wizerunkowe Kataru w kontekście organizacji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne" 2022, vol. 73, s. 117–129.
R. Włoch, (Nie)udane renegocjacje peryferyjności: globalizacja, jej aktorzy i wielkie imprezy sportowe, „Kultura Współczesna” 2014, nr 1, s. 16–31.
R. Włoch, Międzynarodowe federacje piłkarskie jako nowi aktorzy ładu globalnego, „Stosunki Międzynarodowe” 2012, t. 46, nr 2, s. 9-31.
W. Woźniak, Euro 2012 i Kraków 2022. Polskie elity polityczne wobec wielkich imprez sportowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2015, nr 2, s. 61–83.
A. Dubicki, R. Jung, M. Kobierecki, Polityczne kształty sportu, Poznań 2020.
F. Kubiaczyk, Historia, nacjonalizm i tożsamość. Rzecz o piłce nożnej w Hiszpanii, Poznań 2020.
R. Kossakowski, Od chuliganów do aktywistów? Polscy kibice i zmiana społeczna, Kraków 2017.
M. Grodecki, Życie po meczu. Formy wykorzystania kapitału społecznego kibiców piłkarskich w Polsce, Warszawa 2018.
K. Górak-Sosnowska, Sport w świecie islamu. Religia – Rozrywka – Polityka, Sopot 2016.
W. Husar-Poliszuk, Komodyfikacja Fútbol Club Barcelona i wykorzystanie elementów katalońskości jako wartości dodanej brandingu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K. Politologia” Vol. XXII, 2015, 149–162.
M.M. Kobierecki, Dyplomacja sportowa. Sport jako arena prowadzenia dyplomacji międzynarodowej, „Kultura i Polityka” 2015, nr 17, s. 109–122.
P. Małczyński, Nacjonalizm z futbolowej perspektywy. Przykład EURO 2012, "Zeszyty Etnologii Wrocławskiej", nr 2013/2(19), s. 81-100.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Małczyński (ostatnia modyfikacja: 21-04-2023 15:09)