SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikowanie polityczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikowanie polityczne
Kod przedmiotu 14.1-WH-PD-KPO 2-Ć-S14_pNadGen02MG1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Politologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Adam Ilciów
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma za zadanie ukazać procesy komunikacyjne w sferze publicznej jako czynnik kształtujący w sposób istotny politykę rozumianą jako gra formułowanych publicznie interesów grup społecznych i partii politycznych, a w konsekwencji rolę mediów kształtowaniu tejże polityki. 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Sposoby komunikowania się w społeczeństwach a systemy polityczne.
  2. Struktura komunikacji masowej. Struktury społeczne jako struktury komunikacyjne.
  3. Powstanie społeczeństwa masowego a rozwój prasy, telewizji i internetu.
  4. Systemy demokratyczne a kształt sfery publicznej. Czy medium to informacja?
  5. Wolność słowa jako fundament wolności obywatelskich.
  6. Konieczność publicznej debaty czyli skąd wziąć rozumnego obywatela.
  7. Pojęcie i istota opinii publicznej. Procesy kształtowania opinii publicznej.
  8. Opinia osobista i tworzenie opinii publicznej. Opinia publiczna i demagogia.
  9. Rola środków masowego przekazu w funkcjonowaniu opinii publicznej.
  10. Demokracja widzów: rola telewizji w stworzeniu homo videns.
  11. Sieć i pojawienie się nowego ludu we współczesnej demokracji.
  12. Socjalizacja poprzez media i jej konsekwencje. Dziennikarze w roli autorytetów poznawczych.
  13. Mediokracja czyli rządy kogo? Problem i jego możliwe rozwiązania.
  14. Nowe media. Personalizacja przekazu i interaktywność.
  15. Rozproszenie władzy politycznej i jego konsekwencje dla państwa.

Metody kształcenia

Praca z tekstem w grupie; samodzielna praca z tekstem; debata problemowa, prezentacje grupowe; praca semestralna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie kolokwium ustnego, tj. prawidłowa odpowiedź na 3 pytania (30% wartości oceny); przygotowanie pracy semestralnej (30%); aktywność na zajęciach (40%) 

Literatura podstawowa

  1. S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz politologii, Katowice 2022,
  2. M. Adamik-Szysiak, Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych, Lublin 2018,
  3. B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2011,
  4. M. Nieć, Komunikowanie polityczne w społeczeństwach przedmasowych, Warszawa 2011,
  5. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Warszawa 2009,
  6. J. Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007,
  7. G. Sartori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa 2007,
  8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007,
  9. S. J. Baran, D.K. Davis, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007,
  10. W. Schulz, Komunikacja polityczna, Kraków 2006,
  11. J. Street, Mass media, polityka i demokracja, Kraków 2006,
  12. J. Baudrillard, Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006,
  13. M. Karwat, O demagogii, Warszawa 2006,
  14. M. McLuhan, Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, Warszawa 2004,
  15. E. Bendyk, Antymatrix: człowiek w labiryncie sieci, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny, Gdańsk 2011,
  2. J. B. Thomson, Skandal polityczny. Władza i jawność w epoce medialnej, Warszawa 2010,
  3. T. Płudowski, Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa 2008,
  4. M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008,
  5. M. Karwat, Teoria prowokacji, Warszawa 2008,
  6. W. Jabłoński, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007,
  7. Kolczyński M., Mazur M.: Wojna na wrażenia. Strategie polityczne i telewizja w kampaniach wyborczych w 2005 r. w Polsce. Warszawa 2007, 
  8. Dobek-Ostrowska B. (red.): Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego. Wrocław 2003.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Adam Ilciów (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:49)