SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja i perswazja w kampaniach parlamentarnych i samorządowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja i perswazja w kampaniach parlamentarnych i samorządowych
Kod przedmiotu 14.1--Poli2D-KPKPS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Politologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Marketing i PR polityczny
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest ukazanie sposobów, mechanizmów oraz form komunikowania, występujących podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych. Słuchacz będzie mógł poznać zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i przeanalizować konkretne przypadki komunikowania politycznego oraz perswazyjnego, w szczególności w kontekście budowania politycznego wizerunku oraz wyróżnianych modeli perswazyjnego zabiegania o poparcie i głosy wyborców. Istotnym elementem zajęć będzie ponadto analiza oraz krytyczna ocena nacechowania perswazyjnego przekazów politycznych oraz głównych praktyk nieetycznej komunikacji.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Teoria i praktyka komunikacji politycznej i perswazyjnej (zarówno w wymiarze współczesnym, jak i historycznym); sposoby, mechanizmy oraz formy komunikowania, występujące podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych; analiza dyskursu publicznego i politycznego, propagandy, perswazji, komunikowania i komunikowania politycznego, manipulacji, demagogii, populizmu oraz socjotechniki w kontekście kampanii parlamentarnych i samorządowych; rozważania na temat kampanii negatywnej, zjawisk z zakresu złośliwej dyskredytacji oraz manipulacji wizerunkiem przeciwnika w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; zagadnienie perswazyjnej i symbolicznej siły narracji (słowa, obrazu) w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; modele perswazji politycznej w kampaniach parlamentarnych i samorządowych.

Metody kształcenia

Praca z tekstem; analiza źródeł audiowizualnych; praca w grupach; praca indywidualna; dyskusja; gra dydaktyczna; metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (uczestniczyć w tworzeniu gry edukacyjnej; uczestniczyć w dyskusjach na temat prezentowanych projektów)

2. W ramach pracy grupowej uczestniczyć w powstaniu gry edukacyjnej oraz jej rozgrywce (Projekt A)

3. Przygotować i przedstawić projekt (Projekt B) (w tym: prezentację multimedialną, wspartą o materiały audiowizualne i/lub audialne, konspekt, materiały dodatkowe; prezentację zamykają pytania zadawane przez uczestników spotkania, które odnoszą się do projektu)

Literatura podstawowa

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.

Kolczyński M., Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.

Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012.

Laska A., Dyskurs jako znaczeniowy wymiar polityki, [w:] Symboliczność przestrzeni polityki. Teoria i praktyka, red. J. Golinowski, F. Pierzchalski, Bydgoszcz 2011.

Maćkowska R., Zasady tworzenia i cele komunikatów w kampanii politycznej, ‘’Studia Ekonomiczne” 2014, nr 185, s. 245-257.

Scheffs Ł., Socjotechnika władzy, „Przegląd Politologiczny” 2016, nr (1), s. 35-48.

Sierwierska-Chmaj A., Język polskiej polityki. Politologiczno-semantyczna analiza exposé premierów Polski w latach 1919-2004, Rzeszów 2006.

Szalkiewicz W.K., Praktyki manipulacyjne w polskich kampaniach wyborczych, Kraków–Legionowo 2014.

Szkudlarek-Śmiechowicz E., Komunikowanie polityczne, [w:] Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. B. Kudra, E. Olejniczak, Łódź 2014, s. 25-48.

Zaleska Z., Perswazja w języku polityki, „Dialogi Polityczne” 2008, nr 9, s. 255-266.

 

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematyką projektu.

 

PROPOZYCJE DO WYBORU:

Bralczyk J., O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa 2003.

Język polityki – historia i współczesność, pod red. I. Kamińskiej-Szmaj, T. Piekota, M. Poprawy, Wrocław 2014.

Kamińska-Szmaj I., Komunikacja polityczna – język, styl, dyskurs, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków 2013, s. 407-465.

Kampka A., Perswazja w języku polityki, Warszawa 2009.

Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2006.

Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 2001.

Michalczyk S., Komunikowanie polityczne Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz politologii, Katowice 2022.

Pasiut J., Socjotechnika i jej konsekwencje w wyborach samorządowych z 2014 roku – przykłady wybranych miast województwa małopolskiego, „Polityka i Społeczeństwo” 2021, nr 13(4), s. 25-39.

Tyka J.M., Strategie komunikacyjne w polskim dyskursie parlamentarnym po 1989 roku, [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. I monografia z cyklu Sytuacje – komunikacja – konteksty, pod red. G. Sawickiej, Bydgoszcz 2010, s.209-218.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 02-10-2023 10:36)