SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Descriptive grammar of English I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Descriptive grammar of English I
Kod przedmiotu 09.3--FAP-DGE1-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek WH - oferta ERASMUS / Filologia angielska
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Marek Kuczyński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Aims:

The course aims at acquainting the participant with the structure of the English word, phrase, clause and discourse as well as with ways of analysing sounds, sound sequences and meaning.

Wymagania wstępne

Knowledge of English enabling participation in academic lectures, classes and tests

Zakres tematyczny

Course content

 

  1. Introductory matters: Prescriptive and descriptive approaches to grammar, parts of speech, deep and surface structure, grammatical categories, clause constituents.
  2. Categories of utterance constituents: phoneme, morpheme, word, group, phrase, clause, duality, productivity, content and function words, head+modifier
  3. Phonological units of language: phonetics vs. phonology, vowels, consonants, sonority, allophones, assimilation, phonotactics, word stress
  4. Morphology and word-formation: morpheme, allomorph, morpheme typology, word-formation, inflection
  5. Lexical semantics: denotation, connotation, atomistic and holistic approach to meaning, lexical relations, transparency and opaqueness, universal attributes and fuzziness
  6. Discourse analysis and pragmatics: defining pragmatics, speech event structure, deixis, context, coherence, cohesion, cooperative principle, the role of background knowledge

Metody kształcenia

Lectures, classes, conversations, presentations, exercises, own reading

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Credit

 

In order to obtain credit and be admitted to the final test, a participant has to pass all 6 topical tests. The final exam is based upon the content specified in ‘course content’.

Literatura podstawowa

Sources:

 

Burton-Roberts, N. (1986) Analysing sentences, Longman.

Downing, A. (1995) A university course in English grammar, Phoenix Elt.

Hatch, E., Brown, C. (1995) Vocabulary, semantics and language education, CUP.

Kuczyński, M. (2013) Eastern Treasure, MORPHO.

Sobkowiak, W. (1996) English phonetics for Poles, Bene Nati.

Yule, G. (1996) The study of language, CUP.

Literatura uzupełniająca

Bauer, L. (1983) English word-formation, Cambridge: Cambridge University Press.

Baylon, C., Fabre, P. (1990) Initiation a la linguistique, Paris: Nathan.

Chomsky, N. (1968) The sound pattern of English, Harper and Row.

Chomsky, N. (2002) Syntactic structures, New York: Mouton de Gruyter.

Corder, S. P. (1983) Introducing applied linguistics, Harmondsworth: Penguin Books.

Cruse, D. A. (1994) Lexical semantics, Cambridge: Cambridge University Press.

Crystal, D. (1994) A dictionary of linguistics and phonetics, Harmondsworth: Penguin.

Chomsky, N., Halle, M. (1968) The sound pattern of English, New York: Harper & Row.

Fisiak, J., Lipińska-Grzegorek, M.,  Zabrocki, T. (1978) An Introductory English – Polish contrasive Grammar, Warsaw: PWN.

Grzebieniowski, T. (1962) Słownistwo i słowotwórstwo angielskie, Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krzeszowski, T. (1984) Gramatyka angielska dla Polaków, Warszawa : PWN.

Kuczyński, M. (2002) Multi-word items in TEFL : the analytic approach,  Sinngebung : zwichen Festlegung und Pluralitat, ed. A. Mańczyk, P. Zimniak, T. Zuchewicz, R. Buczek, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, p.211 – 230.

Kuczyński, M. (2003a) Zasoby poznawcze a przyswajalnośc słownictwa języka obcego, Edukacja Humanistyczna, vol. 3, ed. M. Sinica, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 43 – 62.

Kuczyński, M. (2005b) Nauka języka obcego a kategoryzacja rzeczywistości,  Wymiary szkolnej edukacji polonistycznej, ed. D. Amborska-Głowacka, R. M. Jabłoński, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, p. 357 – 370.

Kuczyński, M. (2005c) Background knowledge and second language vocabulary: exploring the interaction, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kuczyński, M. (2005d) Uniwersalizm i interdyscyplinaryzm rdzenia językowego,  Europejska polityka językowa, ed. E. Jastrzębska, M. Kuczyński, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, p. 71 – 84.

Kuczyński, M. (2007b) Semantic transparency and opaqueness in multi-word lexical items: a cognitive perspective, Modern Developments in linguistics and language teaching, ed. T. W. Dubrovskaya, M. Kuczyński, Moscow: International Independent Ecological-Political University, p. 117 – 124.

Kuczyński, M. (2008) Skuteczna nauka języka polskiego, Oficyna Wydawnicza PWSZ Sulechów.

Matthews, P.H. (1997) Concise dictionary of linguistics, Oxford: Oxford University Press. 

Palmer, F. R. (1991) Semantics, Cambridge: Cambridge University Press.

Sharma, B. D. (2005) Linguistics and phonetics, Arnold Publications Pvt. Ltd.

Shore, B. (1996) Culture in mind: cognition, culture and the properties of meaning, New York and Oxford: Oxford University Press.

Taylor, j. R. (1995) Linguistic categorization, Oxford: Clarendon Press.

Wierzbicka, A. (1992) Semantics, culture and cognition: human concepts in culture-specific configurations, Oxford: Oxford University Press.

Wierzbicka, A. (1997) Understanding cultures through their key words: English, Russian, Polish, German and Japanese, New York: Oxford University Press.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marek Kuczyński (ostatnia modyfikacja: 18-06-2023 20:53)