SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Identity Development in Adolescence and Adulthood - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Identity Development in Adolescence and Adulthood
Kod przedmiotu 05.5-WP-P-IDiAaD-23
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek WNS - oferta ERASMUS / Psychologia
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Discussing psychological theories, problems, and dilemmas of identity development in adulthood.

The course is designed for students who want to become familiar with different approaches to identity (especially narrative identity), as well as identify their own identity pattern.

 

Wymagania wstępne

Basic course of developmental psychology. 

 

Zakres tematyczny

Variety of identity theories: classical definitions and theories of identity development, identity as a process.

Narrative identity: forming of narrative identity (Dan McAdam’s theory), general narrative tones, and features of a good narrative.

Personal myths: identifying personal myth, cultural and social sources of personal myths.

Psychological aspects of good and evil in human beings (examples of well-known psychological experiments and artistic performances), dilemmas of moral development, ways of seeking personal maturity on the basis of humanistic theories, mid-life crisis, and its consequences – narrative approach.

Telling stories in psychotherapy and counseling.

Metody kształcenia

Student's own activity under consideration and guidance of the teacher, discussions, project, 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Participation in discussion, short oral presentation once a semester, or writing an essay discussed in class.

 

Literatura podstawowa

  1. Adler J.M., Wagner J.W., McAdams D.P., Personality and the coherence of psychotherapy narratives, “Journal of Research and Personality”, 41 (2007), p.1179-1198.

  2. Crossley M. (2000), Introducing narrative psychology, Open University Press.

  3. McAdams D., Josselson R., Lieblich A. (2013), Turns in the road: narrative studies of lives in transition, APA.

  4.  Meyer R., Case studies in abnormal behavior, Allyn & Bacon, Inc., 2005.

  5.  Piechowski M.M. , Rethinking Dabrowski’s Theory: I. The Case Against Primary Integration, “Roeper Review”, 36 (2014), p.11-17.

Literatura uzupełniająca

1.  McAdams D.(1997), The stories we live by, The Guilford Press. 

2.  Rydz E., Musiał D. (eds.), Psychology of human development - selected issues. Vol. 1 . Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II,  2010.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 12:11)