Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem kształtowania zaangażowania pracowników w organizacji
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Treść wykładów: Istota zaangażowania pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Uwarunkowania zaangażowania pracowników. Diagnozowanie stanu zaangażowania pracowników w organizacji.
Treść ćwiczeń: Determinanty zaangażowania. Rola menedżera w kształtowaniu zaangażowania pracowników. Możliwości kształtowanie zaangażowania pracowników z uwzględnieniem poziomu zaangażowania.
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, case study
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia dla wykładów: kolokwium zaliczeniowe. Ocena uzależniona jest od liczby uzyskanych punktów (min. 50% możliwych do uzyskania).
Warunki zaliczenia dla ćwiczeń: praktyczne zastosowanie zagadnień związanych z zaangażowaniem pracowników, realizowanych podczas wykładów oraz ćwiczeń; aktywność na zajęciach. Ocena uzależniona jest od jasności prezentacji treści, ujęcia i syntezy analizowanego problemu.
Ocena końcowa: na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z wykładu (50%) i ćwiczeń (50%). Przy czym wyliczana jest ona przy założeniu uzyskania zaliczenia z obu form prowadzenia zajęć.
Literatura podstawowa
Kmiotek K., Zaangażowanie pracowników w miejscu pracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016.
Bikle A.J., Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji, Onepress, 2017.
Bugdol M., Wartości organizacyjne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006
Smythe J., CEO – dyrektor do spraw zaangażowania, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2009
Juchnowicz M., Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa 2010
Juchnowicz M., Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa 2012
Stankiewicz J., Moczulska M., Wartości jako istotny czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji niezbędne dla przemian we współczesnych przedsiębiorstwach, w: J. Skalik (red.), Przełamywanie barier wzrostu przedsiębiorstw, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2011
Stankiewicz J., Moczulska M., Wyzwalanie zaangażowania pracowników poprzez rywalizację czy współpracę?, Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego: Wybrane problemy kooperencji w rozwoju współczesnych organizacji, 2012
Meijerink J., Bos-Nehles A., de LeedemJ., 2020, How employees’ pro-activity translates high-commitment HRM systems into work engagement: the mediating role of job crafting, “International Journal of Human Resource Management”, 31(22).
van Tuin L., Schaufeli W.B., an den Broeck, A., 2021, Engaging leadership: Enhancing work engagement through intrinsic values and need satisfaction, “Human Resource Development Quarterly”, 32 (4).
Literatura uzupełniająca
Smith J., Empowerment. Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników, One Press, 2006
Stocki N., Prokopowicz P., Żmuda G., Pełna partycypacja w zarządzaniu. Tajemnice sukcesu największych eksperymentów menedżerskich świata, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2008
Zigarmi D., Nimon K., Houson D., Witt D., Diehl D. (2011), A Preliminary Field Test Of An Employee Work Passion Model, „Human Resource Development Quarterly”, Vol. 22, No. 2., 2011
Burkiewicz M., Rola zaangażowania pracowników w strategii zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo PRET, Warszawa 2003
Knight C., Patterson M., Dawson J., 2017, Building work engagement: a systematic review and meta-analysis investigating the effectiveness of work engagement interventions, “Journal of Organizational Behavior”, 38.
Rahmadani V.G., Schaufeli, W.B., Ivanova, T.Y., Osin, E.N., 2019, Basic psychological need satisfaction mediates the relationship between engaging leadership and work engagement: A cross-national study, “Human Resource Development Quarterly”, 30 (4).
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 26-05-2023 15:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.