SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia zarządzania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia zarządzania
Kod przedmiotu 14.2-WZ-ZarzP-SZ
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Renata Maciejewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z perspektywą socjologiczną w realizacji funkcji zarządzania, społecznym kontekstem zarządzania, a także rozwijanie umiejętności związanych z kierowaniem zachowaniami organizacyjnymi oraz zarządzaniem poprzez kulturę organizacyjną.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia na minimum ocenę dostateczną z przedmiotu Podstawy zarządzania. 

Zakres tematyczny

Wykłady: zarządzanie z perspektywy socjologicznej; europejski model zarządzania; współczesne koncepcje zarządzania; etyczny i społeczny kontekst zarządzania; kierowanie zachowaniami organizacyjnymi; socjologiczne aspekty pracy na odległość, racjonalne, behawioralne i grupowe aspekty podejmowania decyzji menedżerskich; zarządzanie przez kulturę organizacyjną; strategie zmian kultury organizacyjnej; zarządzanie konfliktem w organizacji, anomia pracownicza.

Ćwiczenia: analiza etycznego i społecznego kontekstu zarządzania; metody kierowania zachowaniami organizacyjnymi; sposoby niwelowania negatywnych społecznych następstw pracy na odległość, podejmowanie decyzji menedżerskich; tworzenie, utrwalanie i zmiana kultury organizacyjnej; zarządzanie pracą zespołową; kierowanie konfliktem w organizacji;  anomia pracownicza, praktyczne wykorzystanie metod i technik badań społecznych w zarządzaniu.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja grupowa, case study, ćwiczenia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia ćwiczeń: pozytywna ocena z projektu badawczego na zadany temat (opracowanie procedury badawczej, skonstruowanie narzędzia badawczego, przeprowadzenie badań, graficzne przedstawienie wyników badań własnych).  Dodatkowo weryfikacji zostanie poddana aktywność studentów w trakcie ćwiczeń (poprzez ocenę ich zaangażowania w pracę zespołową, udział w dyskusjach, ćwiczeniach praktycznych itp., która może zdecydować o podwyższeniu lub obniżeniu oceny uzyskanej z kolokwium zaliczeniowego i projektu.

Warunki zaliczenia wykładów: obecność na wykładach – każda nieobecność na wykładzie obniża ocenę końcową z wykładu o jeden stopień; chcąc anulować obniżenie oceny student może zaliczać dany wykład ustnie lub pisemnie podczas konsultacji.

Zasady ustalenia końcowej oceny z przedmiotu: 50% ocena z wykładów, 50% ocena z ćwiczeń 

Literatura podstawowa

1. Łychmus P., Stankiewicz J., Kierownicy wobec sytuacji konfliktowych. Strategie radzenia z konfliktami, [w:] Oblicza współczesnego zarządzania organizacją, (red.) J. Stankiewicz, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2005.

2. Ratyński W., Psychologiczne i socjologiczne aspekty zarządzania, CH Beck, Warszawa 2005.

3. Seiler B., Stankiewicz J., Uwarunkowania sukcesu organizacji pozarządowych w systemie realizacji usług społecznych, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.

4. Stankiewicz J., Moczulska M., Formy partycypacji pracowników a możliwe ich konsekwencje społeczne, [w:] Socjologiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, (red. nauk.) S. Banaszak, K. Doktór, Wyd. Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2007.

5. Stankiewicz J., Socjologia organizacji, Wyd. WSI, Zielona Góra, 1995. 

6. Alan Price (2007) Human Resource Management in Business Context, 3rd edition, Thomson Learning Press.

7. Appreciating diversity – cultural and gender issues (2007), edited by Aneta Chybicka and Maria Kaźmierczak, 1ed edition,publisher “Impuls”.

8. Blanchard K., Johnson S.,(2001), One- minute manager

9. Blanchard K., Zigarmi P., Zigarmi D., (2008), One-minute manager and leadership: situational leadership and better communication between a supervisor and a subordinate

10. Blanchard K., Lorber R., (2008), One-minute manager’s techniques in practice 

11. Baumer, E.P. (2007). Untangling research puzzles in merton’s multilevel anomie theory. Theoretical Criminology, 11(1), 63–93.

12. Manderscheid, S.V. & Arichvili, A. (2008). New leader assimilation: Process and outcomes. Leadership and Organization Development Journal,29, 661–677.

13. Mansfield, P. (2004). Anomie and disaster in corporate culture: The impact of mergers and acquisitions on the ethical climate of market organizations. Marketing Management Journal,14(2), 88–97.

14. McCloskey, D. (1976). Durkheim, anomie, and modern crisis. American Journal of Sociology, 81(6), 1481–1487.

15. Messner, S.F. (2003). An institutional-anomie theory of crime: Continuities and elaborations in the study of social structure and anomie. Cologne Journal of Sociology and Social Psychology,43, 93–109.

16. Vaughan, D. (1983). Controlling Unlawful Organizational Behavior: Social Structure and Corporate Misconduct.Chicago: University of Chicago Press

Literatura uzupełniająca

Penc J., Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998 2. Stankiewicz J., Łychmus P., Bortnowska H., Deficyt problematyki etyki biznesu w ofertach firm szkoleniowych, [w:] Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych, (red. nauk.) A. Potocki, Difin, Warszawa 2009 3. Stankiewicz J., Łychmus P., Kształtowanie wizerunku zewnętrznego przedsiębiorstwa jako pracodawcy poprzez etyczne zarządzanie personelem, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009 4. Współczesne problemy socjologii organizacji i zarządzania. Wybrane zagadnienia, (red.) K.T. Konecki, B. Glinka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Renata Maciejewska (ostatnia modyfikacja: 28-05-2023 13:30)