SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Market analysis - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Market analysis
Kod przedmiotu 04.9-WZ-ZarzD-MAn
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • mgr Łukasz Augustowski
  • dr hab. inż. Piotr Kułyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Developing students' competences in the field of employee evaluation and shaping practical skills preparing for the use of knowledge in professional work consisting in conducting a comprehensive market analysis and its use for business purposes.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Lecture: Introduction to the issues of market research - objectives, functions and characteristics of market research, types and methods of research, the course of the research process, comparative standards. The concept of the market and the market mechanism - the concept and classification of markets, factors influencing the market, elements of the decision-making process, uncertainty and risk in market situations, phase of the sector's life cycle. Analysis of the subjective structure of the market: goals, tasks, types of areas of analysis, rules, limitations. Time and spatial approach to the problem of market capacity.

Laboratory: Study of the company's market position - market share analysis. Analysis of strategic groups, analysis of competition, degree of market concentration. Evaluation of market absorption and capacity, the impact of income and prices on market capacity. Investigation of stock shortages and unsatisfied demand, analysis of emerging demand. Market segmentation process. Analysis of the spatial differentiation of the market, assessment of the degree of uniform occurrence of the phenomenon in space.

Metody kształcenia

Lecture - conventional lecture, problem lecture.

Laboratory - group work, problem solving, workshops, case studies.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Lecture: pass with a grade

Laboratory: pass with a grade

Conditions for passing the lectures: open questions open questions with score thresholds, students answer 4 questions selected by the lecturer; score thresholds for individual colloquium grades: 8-7.5 points - 5.0; 7 points - 4.5; 6.5 - 6.0 points - 4.0; 5.5 points - 3.5; 5.0 - 4.5 points - 3.0.

Conditions for passing the laboratory: semester project and active participation in classes.

The grade for the course consists of the grade from the laboratory (50%) and lectures (50%). The condition for passing the course is positive grades from the laboratory and the lecture.

Literatura podstawowa

Emrah Yayici, Business Analysis Methodology, BA-Works, 2015.

Paul Hague, Market Research in Practice: An Introduction to Gaining Greater Market Insight, Kogan Page, 2021.

Robert W. Palmatier, J. Andrew Petersen, Frank Germann, Marketing Analytics: Based on First Principles, Bloomsbury Academic, 2022.

Yvonne McGivern, Practice of Market Research, PEARSON Education Limited, 2021.

Literatura uzupełniająca

Kotler Philip, Lane Kevin, Marketing Management, Pearson Education, 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Łukasz Augustowski (ostatnia modyfikacja: 25-05-2023 16:31)