SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Texts and contexts in literary studies - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Texts and contexts in literary studies
Kod przedmiotu 09.2--FAD-TCLS-S23
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek WH - oferta ERASMUS / Filologia angielska
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus drugiego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gołębiowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

After the completion of the course the student will be aware of the status of  literary/cinematic works as products of culture, whose interpretation is dependent on a variety of contexts in which they may be placed. The student will be able to analyze and interpret cultural products (literary, cinematic), employing the contexts discussed in class: socio-historical, cultural, genre/convention, selected literary theories, other texts of culture  (intertextuality, intermediality).  

 

Wymagania wstępne

None

Zakres tematyczny

Selected examples of contexts in which a literary work may be situated and their impact on its interpretation and reception: socio-historical background, literary genres, conventions, traditions, other texts of culture (examples of intertextuality and intermediality), as well as selected theories, e.g.post-colonialism, feminism.

Metody kształcenia

Informative lecture, interactive lecture, group work, class discussion.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Active participation in class discussions and familiarity with the assigned texts, both literary and theoretical; positive evaluation of the final test -  score of at least 60% of the total point value of the test. 

      

Literatura podstawowa

Atwood, M. The Handmaid's Tale. London: Vintage, 1996.

Allen, Graham. Intertextuality. New York: Routledge, 2000.      

Coetzee, J.M. Foe. New York: Penguin, 1987.

Hawthorne, N. “Rappaccini’s Daughter.” 1844. In Young Goodman Brown and Other Tales. New York: Oxford University Press, 1998.

Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. New York and London: Routledge, 2006.

James, H. Daisy Miller. 1879. In Daisy Miller and Other Stories. Ed. J. Gooder. New York, Oxford University Press, 1998.

James, H. Washington Square. 1881. New York: Random House, 2002.

Washington Square. Dir. A. Holland. Hollywood Pictures/Caravan Pictures, 1997.

Macbeth. Dir. Justin Kurzel. See-Saw Films, 2015.

                                                                   

 

Literatura uzupełniająca

Alfaro, Maria J.M. “Intertextuality: Origins and Development of the Concept.” Atlantis 18.1/2 (1996): 268-286.                                                         

Bell, Millicent. “Daisy Miller.” Tales of Henry James. A Norton Critical Edition. Ed. Ch. Wegelin and H.B. Wonham. New York: W.W. Norton, 2003. 431-442.                  

Fogel, Daniel M.  Daisy Miller. A Dark Comedy of Manners. Boston: Twayne Publishers, 1990.

Gargano, James W. “Washington Square: A Study in the Growth of an Inner Self.” Studies in Short Fiction 13.3 (1976): 355-362.

Maher, Susan N. “Confronting Authority: J.M. Coetzee’s Foe and the Remaking of Robinson Crusoe,” The International Fiction Review 18.1 (1991): 34-40.

Rivkin, Julie. “ ‘Prospects of Entertainment’: Film Adaptations of Washington Square.”   Henry James Goes to the Movies. Ed. Susan M. Griffin. Lexington: University of Kentucky Press, 2002. 147-69.

 

Uwagi

None


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gołębiowska (ostatnia modyfikacja: 21-06-2023 13:20)