SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Humanizacja medycyny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Humanizacja medycyny
Kod przedmiotu 14.0-WL-PIELD-HUM-M
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 20 1,33 20 1,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tematyką związaną z historią, celami i założeniami humanizacji medycyny. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze, jako podmiotu zainteresowania nauk o zdrowiu w wymiarze holistycznym. Przedstawienie konieczności podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Zakres tematyczny

  1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
  2. Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
  3. Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
  4. Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
  5. Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
  6. Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
  7. Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
  8. Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
  9. Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
  10. Podejście do pacjenta ze względu na płeć
  11. Seksualność w cyklu życia człowieka
  12. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
  13. Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu/kolokwium pisemnego (60%). W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się maksymalnie jedną nieobecności usprawiedliwioną odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i z uwzględnieniem możliwości osiągnięcia wszystkich zakładanych efektów uczenia się, nie później jednak niż do dnia zaliczenia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 5 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).

Student jest zobowiązany do terminowego wypełniania zleconych przez nauczyciela zadań domowych.
Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Katedry.

Literatura podstawowa

  1. Humanizacja procesu leczenia i komunikacji klinicznej pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19, 2023,  Zbigniew Izdebski ; Joanna Mazur ; Katarzyna Furman-Kwiatkowska; Alicja Kozakiewicz; Maciej Białorudzki, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
  2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
  3. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Mateusz K. Potoniec, Hubert Syzdek : "Medycyna narracyjna. Teoria i praktyka". Medycyna Praktyczna 2020
  2. Łuków P., Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia, Warszawa 2012
  3. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
  4. Izdebski Z, Kozakiewicz A, Białorudzki M, Dec-Pietrowska J, Mazur J. Occupational Burnout in Healthcare Workers, Stress and Other Symptoms of Work Overload during the COVID-19 Pandemic in Poland. Int J Environ Res Public Health. 2023;20(3):2428. Published 2023 Jan 30. doi:10.3390/ijerph20032428

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 28-08-2023 18:01)