SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Żywienie a zdrowie publiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Żywienie a zdrowie publiczne
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Żzp-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Gawrońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z celami, narzędziami i programami promującymi prawidłowe żywienie populacji.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu żywienia i dietoprofilaktyki.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Styl życia, zachowania zdrowotne i zachowania związane ze zdrowiem.

2. Ewolucja koncepcji zdrowia i jego uwarunkowań w odniesieniu do żywienia.

3. Definiowanie, geneza i charakterystyka koncepcji promocji prawidłowego żywienia.

4. Cele, obszary i przykłady działań w promocji zdrowego żywienia.

5. Zasady planowania programów promocji prawidłowego żywienia.

6. Edukacja żywieniowa w promocji zdrowia - definiowanie, koncepcje i zastosowanie w procesie zmiany postaw i zachowań żywieniowych w różnych grupach wiekowych. 

7.Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi - zaliczenie.

Ćwiczenia:

1. Problem wyboru żywności wśród różnych grup ludności w aspekcie zdrowia tych populacji – doświadczenia wybranych państw i regionów - analiza wybranego przypadku, dyskusja.

2. Analiza i porównanie działań z zakresu promocji zdrowia i edukacji żywieniowej w odniesieniu do różnych grup docelowych - analiza przypadku i dyskusja, prezentacja.

3. Analiza uwarunkowań stylu życia i żywienia w różnych grupach wiekowych – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja. 

4. Planowanie interwencji z zakresu promocji zdrowego żywienia w zależności od miejsca oddziaływania (przedszkole, szkoła) – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja.

5. Planowanie interwencji z zakresu promocji zdrowego żywienia w zależności od miejsca oddziaływania (miejsce pracy, opieka zdrowotna, DPS) – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja.

6. Planowanie interwencji z zakresu edukacji żywieniowej dostosowanej do potrzeb grupy docelowej. - dyskusja, analiza przypadków, na podstawie danych z raportów i artykułów.

7. Prezentacje multimetialne przygotowane przez studentów na wybrane tematy

8. Podsumowanie zajęć – zajęcia zaliczeniowe.

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjny i problemowy - prezentacje multimedialne w Power Point.

Metoda poszukujące (problemowe): dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków i poszukiwanie rozwiązań.

Metoda poszukujące (ćwiczeniowo - praktyczne): studium przypadku - prezentacje przygotowywane przez studentów samodzielnie lub w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność, prezentacja końcowej pracy (indywidualnej lub grupowej) na wybrany temat oraz zaliczenie na pozytywną ocenę testu z teści wykładowych .

Na ocenę  końcowa składają się : aktywność (30% końcowej oceny),  ocena z prezentacji końcowej (35% końcowej oceny) i  ocena z testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (35% końcowej oceny).

Aktywność w trakcie zajęć: zgłaszanie się do odpowiedzi, uczestnictwo w dyskusji, przygotowanie prezentacji - referowanie przedstawianych tez. Oceniane - notowanie  aktywności przez prowadzącego

Prezentacja  - multimedialna: maksymalnie 10 minut, tematyka związana z problemami żywieniowymi różnych grup ludności, możliwymi planami interwencji żywieniowej w wybranych przez studenta przypadkach, analizą jak i czy oddziałują określone formy promocji prawidłowego żywienia na dane grupy ludności. Oceniane - prezentacja na forum grupy, ocena prezentowanych tez lub rozwiązań (ich aktualności i trafności).

Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ocena: punktacja

50 punktów i poniżej -  ocena ndst

51-60 % punktów ocena dst,

61-70%  punktów ocena dst plus,

71-80% punktów ocena db,

81-90 % punktów ocena db+,

91-100 % punktów ocena bdb

Literatura podstawowa

1. Chruściel P., Ciechaniewicz W., Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018.

2. Narodowy Program Zdrowia na lata 2021-2025. Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. (poz. 642).

3. Publikacje i raporty WHO https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289058704; https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289053181

4. Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa 2023.

5. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa 2017. 

Literatura uzupełniająca

1. Heszen-Celińska I., Sęk H, Psychologia zdrowia, Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

2. Jacenik B. (red.), Komunikowanie społeczne w promocji i ochronie zdrowia, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa 2010.

3. Ogińska-Bulik N., Miniszewska J. (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.

4. Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N., Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Wyd. Difin, Warszawa 2011.

5. Artykuły naukowe polecane przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 19:17)