SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Żywienie a zdrowie publiczne |
Kod przedmiotu | 01.0-WB-TŻŻCD-Żzp-S23 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Technologia żywności i żywienie człowieka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z celami, narzędziami i programami promującymi prawidłowe żywienie populacji.
Wiedza z zakresu żywienia i dietoprofilaktyki.
Wykłady:
1. Styl życia, zachowania zdrowotne i zachowania związane ze zdrowiem.
2. Ewolucja koncepcji zdrowia i jego uwarunkowań w odniesieniu do żywienia.
3. Definiowanie, geneza i charakterystyka koncepcji promocji prawidłowego żywienia.
4. Cele, obszary i przykłady działań w promocji zdrowego żywienia.
5. Zasady planowania programów promocji prawidłowego żywienia.
6. Edukacja żywieniowa w promocji zdrowia - definiowanie, koncepcje i zastosowanie w procesie zmiany postaw i zachowań żywieniowych w różnych grupach wiekowych.
7.Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi - zaliczenie.
Ćwiczenia:
1. Problem wyboru żywności wśród różnych grup ludności w aspekcie zdrowia tych populacji – doświadczenia wybranych państw i regionów - analiza wybranego przypadku, dyskusja.
2. Analiza i porównanie działań z zakresu promocji zdrowia i edukacji żywieniowej w odniesieniu do różnych grup docelowych - analiza przypadku i dyskusja, prezentacja.
3. Analiza uwarunkowań stylu życia i żywienia w różnych grupach wiekowych – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja.
4. Planowanie interwencji z zakresu promocji zdrowego żywienia w zależności od miejsca oddziaływania (przedszkole, szkoła) – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja.
5. Planowanie interwencji z zakresu promocji zdrowego żywienia w zależności od miejsca oddziaływania (miejsce pracy, opieka zdrowotna, DPS) – analiza przypadków i dyskusja, prezentacja.
6. Planowanie interwencji z zakresu edukacji żywieniowej dostosowanej do potrzeb grupy docelowej. - dyskusja, analiza przypadków, na podstawie danych z raportów i artykułów.
7. Prezentacje multimetialne przygotowane przez studentów na wybrane tematy
8. Podsumowanie zajęć – zajęcia zaliczeniowe.
Metody podające: wykład informacyjny i problemowy - prezentacje multimedialne w Power Point.
Metoda poszukujące (problemowe): dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków i poszukiwanie rozwiązań.
Metoda poszukujące (ćwiczeniowo - praktyczne): studium przypadku - prezentacje przygotowywane przez studentów samodzielnie lub w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność, prezentacja końcowej pracy (indywidualnej lub grupowej) na wybrany temat oraz zaliczenie na pozytywną ocenę testu z teści wykładowych .
Na ocenę końcowa składają się : aktywność (30% końcowej oceny), ocena z prezentacji końcowej (35% końcowej oceny) i ocena z testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (35% końcowej oceny).
Aktywność w trakcie zajęć: zgłaszanie się do odpowiedzi, uczestnictwo w dyskusji, przygotowanie prezentacji - referowanie przedstawianych tez. Oceniane - notowanie aktywności przez prowadzącego
Prezentacja - multimedialna: maksymalnie 10 minut, tematyka związana z problemami żywieniowymi różnych grup ludności, możliwymi planami interwencji żywieniowej w wybranych przez studenta przypadkach, analizą jak i czy oddziałują określone formy promocji prawidłowego żywienia na dane grupy ludności. Oceniane - prezentacja na forum grupy, ocena prezentowanych tez lub rozwiązań (ich aktualności i trafności).
Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ocena: punktacja
50 punktów i poniżej - ocena ndst
51-60 % punktów ocena dst,
61-70% punktów ocena dst plus,
71-80% punktów ocena db,
81-90 % punktów ocena db+,
91-100 % punktów ocena bdb
1. Chruściel P., Ciechaniewicz W., Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2018.
2. Narodowy Program Zdrowia na lata 2021-2025. Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. (poz. 642).
3. Publikacje i raporty WHO https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289058704; https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289053181
4. Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa 2023.
5. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa 2017.
1. Heszen-Celińska I., Sęk H, Psychologia zdrowia, Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
2. Jacenik B. (red.), Komunikowanie społeczne w promocji i ochronie zdrowia, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa 2010.
3. Ogińska-Bulik N., Miniszewska J. (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
4. Zadworna-Cieślak M., Ogińska-Bulik N., Zachowania zdrowotne młodzieży – uwarunkowania podmiotowe i rodzinne, Wyd. Difin, Warszawa 2011.
5. Artykuły naukowe polecane przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-08-2023 19:17)