SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kierowanie małą firmą - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kierowanie małą firmą
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Kmf-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów o przedsiębiorczości, znaczeniu małej firmy we współczesnej gospodarce, a w szczególności o prowadzeniu małej działalności gospodarczej i sposobie kierowania małą firmą w aspektach: ekonomicznym, finansowym, organizacyjno - zarządczym, marketingowym.

Wymagania wstępne

Znajomość pojęć ekonomicznych, wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.

Zakres tematyczny

Treści programowe:

Wykłady:

  1. Poszerzona definicja małej firmy (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
  2. Transfer technologii w małym i średnim przedsiębiorstwie.
  3. Mała firma wspierana przez PE i programy EU.
  4. Instytucjonalne otoczenie biznesu.
  5. Modele biznesowe małych i średnich przedsiębiorstw.
  6. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu
  7. Marketing małej firmy. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Internecie.
  8. Zarządzanie w małym przedsiębiorstwie.
  9. Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje w przedsiębiorstwie.

Ćwiczenia:

  1. Określenie wielkości przedsiębiorstwa - analiza przypadków (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
  2. Projekt unijny na MŚP - studium przypadku.
  3. Modelowanie biznesu a wsparcie JOBów.
  4. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu - przygotowanie dokumentacji finansowej.
  5. Projekt marketingowy / zarządzania / wdrożenia innowacji w małym przedsiębiorstwie.

Metody kształcenia

Metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
  • wykład problemowy

Metody poszukujące:

  • sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
  • ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie identyfikacji MŚP, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się:

  • opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa lub planu finansowego przedsięwzięcia biznesowego, z uwzględnieniem różnych form finansowania
  • zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności, pytania zamknięte i otwarte, max liczba punktów 25 - ocena bdb, zaliczenie - min 15 pkt.)
  • obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach, wypowiedzi ustne

Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z projektu, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)

Literatura podstawowa

  1. Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
  2. Pawłowski A., Wolska H. (red.): Przedsiębiorcy i ich działalność. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019.
  3. Ropęga J., Lisowska R. (red. naukowa): Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  4. Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010.
  5. Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  2. Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań 2018.
  3. Szlęzak-Matusewicz J., Felis P.: Finansowanie przedsiębiorstwa: ujęcie teoretyczno - praktyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr inż. Izabela Wojewoda (ostatnia modyfikacja: 12-09-2023 08:34)