Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów o przedsiębiorczości, znaczeniu małej firmy we współczesnej gospodarce, a w szczególności o prowadzeniu małej działalności gospodarczej i sposobie kierowania małą firmą w aspektach: ekonomicznym, finansowym, organizacyjno - zarządczym, marketingowym.
Wymagania wstępne
Znajomość pojęć ekonomicznych, wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.
Zakres tematyczny
Treści programowe:
Wykłady:
Poszerzona definicja małej firmy (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
Transfer technologii w małym i średnim przedsiębiorstwie.
Mała firma wspierana przez PE i programy EU.
Instytucjonalne otoczenie biznesu.
Modele biznesowe małych i średnich przedsiębiorstw.
Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu
Marketing małej firmy. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Internecie.
Zarządzanie w małym przedsiębiorstwie.
Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje w przedsiębiorstwie.
Ćwiczenia:
Określenie wielkości przedsiębiorstwa - analiza przypadków (Zalecenie Komisji 2003/361/WE)
Projekt unijny na MŚP - studium przypadku.
Modelowanie biznesu a wsparcie JOBów.
Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu - przygotowanie dokumentacji finansowej.
Projekt marketingowy / zarządzania / wdrożenia innowacji w małym przedsiębiorstwie.
Metody kształcenia
Metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
wykład problemowy
Metody poszukujące:
sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie identyfikacji MŚP, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa lub planu finansowego przedsięwzięcia biznesowego, z uwzględnieniem różnych form finansowania
zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności, pytania zamknięte i otwarte, max liczba punktów 25 - ocena bdb, zaliczenie - min 15 pkt.)
obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach, wypowiedzi ustne
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z projektu, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)
Literatura podstawowa
Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
Pawłowski A., Wolska H. (red.): Przedsiębiorcy i ich działalność. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019.
Ropęga J., Lisowska R. (red. naukowa): Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010.
Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca
Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań 2018.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.