SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prowadzenie własnego biznesu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prowadzenie własnego biznesu
Kod przedmiotu 01.0-WB-TŻŻCD-Pwb-S23
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • doc. dr inż. Izabela Wojewoda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów o przedsiębiorczości, efektywnym i skutecznym zarządzaniu własnym biznesem, możliwościach prowadzenia własnego biznesu, a w szczególności o czynnikach sukcesu na rynku własnego biznesu i możliwościach pozyskiwania finansowania na rozwój własnej działalności gospodarczej.

Wymagania wstępne

Znajomość pojęć ekonomicznych, wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Prawne aspekty i procedury formalno-prawne uruchomienia działalności gospodarczej.
  2. Transfer technologii i innowacji w małym biznesie.
  3. Wspieranie rozwoju małego biznesu przez PE i działania EU.
  4. Instytucjonalne otoczenie biznesu.
  5. Modele biznesowe małych i średnich przedsiębiorstw.
  6. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu.
  7. Marketing we własnym biznesie. Działalność e-biznesu i e-commerce.
  8. Efektywne zarządzanie własnym biznesem.
  9. Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje we własnej działalności gospodarczej.

Ćwiczenia

  1. Różne aspekty prawne powstania przedsiębiorstwa - studium przypadku.
  2. Innowacyjne start up'y i/lub zakup know-how jako forma uruchomienia nowej działalności gospodarczej - analiza przypadków.
  3. Instytucjonalne otoczenie biznesu - możliwości wsparcia - analiza otoczenia.
  4. Modelowanie biznesów - opracowanie konceptu.
  5. Projekt własnego e-biznesu, z uwzględnieniem sposobów pozyskania finansowania.
  6. Marketing we własnym biznesie, promocja innowacji - studium przypadku.

Metody kształcenia

Metody podające:

  • wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych;
  • wykład problemowy

Metody poszukujące:

  • sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
  • ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, koncepcja, projekt, przygotowanie e-biznesu, planu marketingowego, wdrażania technologii / innowacji, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie / kredyt, opracowanie innowacji rynkowej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się:

  • opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa lub planu finansowego przedsięwzięcia biznesowego, z uwzględnieniem różnych form finansowania
  • zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności, pytania zamknięte i otwarte, max liczba punktów 25 - ocena bdb, zaliczenie - min 15 pkt.)
  • obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach, wypowiedzi ustne

Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z projektu, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)

Literatura podstawowa

  1. Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
  2. Pawłowski A., Wolska H. (red.): Przedsiębiorcy i ich działalność. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019.
  3. Ropęga J., Lisowska R. (red. naukowa): Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  4. Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010.
  5. Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Dejnaka A., Styś A.: Innowacje w biznesie, Difin, Warszawa 2018.
  2. Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
  3. Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań 2018.
  4. Szlęzak-Matusewicz J., Felis P.: Finansowanie przedsiębiorstwa: ujęcie teoretyczno - praktyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez doc. dr inż. Izabela Wojewoda (ostatnia modyfikacja: 12-09-2023 08:50)