Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów o przedsiębiorczości, efektywnym i skutecznym zarządzaniu własnym biznesem, możliwościach prowadzenia własnego biznesu, a w szczególności o czynnikach sukcesu na rynku własnego biznesu i możliwościach pozyskiwania finansowania na rozwój własnej działalności gospodarczej.
Wymagania wstępne
Znajomość pojęć ekonomicznych, wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.
Zakres tematyczny
Wykłady
Prawne aspekty i procedury formalno-prawne uruchomienia działalności gospodarczej.
Transfer technologii i innowacji w małym biznesie.
Wspieranie rozwoju małego biznesu przez PE i działania EU.
Instytucjonalne otoczenie biznesu.
Modele biznesowe małych i średnich przedsiębiorstw.
Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu.
Marketing we własnym biznesie. Działalność e-biznesu i e-commerce.
Efektywne zarządzanie własnym biznesem.
Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje we własnej działalności gospodarczej.
Ćwiczenia
Różne aspekty prawne powstania przedsiębiorstwa - studium przypadku.
Innowacyjne start up'y i/lub zakup know-how jako forma uruchomienia nowej działalności gospodarczej - analiza przypadków.
Instytucjonalne otoczenie biznesu - możliwości wsparcia - analiza otoczenia.
Modelowanie biznesów - opracowanie konceptu.
Projekt własnego e-biznesu, z uwzględnieniem sposobów pozyskania finansowania.
Marketing we własnym biznesie, promocja innowacji - studium przypadku.
Metody kształcenia
Metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych;
wykład problemowy
Metody poszukujące:
sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, koncepcja, projekt, przygotowanie e-biznesu, planu marketingowego, wdrażania technologii / innowacji, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie / kredyt, opracowanie innowacji rynkowej
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa lub planu finansowego przedsięwzięcia biznesowego, z uwzględnieniem różnych form finansowania
zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności, pytania zamknięte i otwarte, max liczba punktów 25 - ocena bdb, zaliczenie - min 15 pkt.)
obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach, wypowiedzi ustne
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 40% z oceny z projektu, w 10% z oceny aktywności (obecność, udział w dyskusjach)
Literatura podstawowa
Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2018.
Pawłowski A., Wolska H. (red.): Przedsiębiorcy i ich działalność. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019.
Ropęga J., Lisowska R. (red. naukowa): Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Sojak S. (red. nauk.): Założyć firmę i nie zbankrutować: studia przypadków, Difin, Warszawa 2010.
Zachariasz K.: Jak założyć i rozwinąć własną firmę?, Edgard, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca
Dejnaka A., Styś A.: Innowacje w biznesie, Difin, Warszawa 2018.
Piecuch T.: Przedsiębiorczość: podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
Samborska A., Sowula S.: Jak założyć firmę i prowadzić działalność gospodarczą? Wyd. Edicon, Poznań 2018.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.